Direktlänk till inlägg 1 mars 2020

Snö tre dagar

Av inger Nilsson - 1 mars 2020 16:46

Nu har vi haft tre dagar med lite snö. Det enda i vinter tills nu. Idag har det smält bort så det känns verkligen som en vårdag. Vintergäcken tittar upp igen. De har blommat en längre tid. Det är en liten söt gul blomma som tittar upp allra först på våren. Den är roligt att ha och den är rådjurssäker. Jag har tagit in mina pelargoner, klippt dom och planterat om. Nu efter en dryg vecka så har det kommit fullt med grönt på dom. Min novemberkaktus har börjat blomma nu. Den har varit ute hela sommaren och hösten så antagligen har den blivit omprogrammerad. Jag har också varit ute och satt lökarna från mina julblommor. Den här vintern har verkligen varit annorlunda. Men jag kommer ihåg att det har varit sådana vintrar förut. Jag vet att när mina barn växte upp och fick skidor i julklapp så kom det inte  en gnutta snö. Det var några år på 60-talet. En del somrar var det också bara regn. Vi var ju på lantstället Lövvreten på sommarloven. Vi fick skicka ner alla barnen till sjön för att bada. Vi hade ju inget rinnande vatten och ingen el i stugan. Min systers fyra barn och mina tre hade det ju jättekul tillsammans. De byggde kojor och lådbilar m.m Min björn tyckte om att sy. Han sydde olika dräkter som vi hade när vi spelade teater i den gamla ladan.

Snart får vi sjunga ALLA FÅGLAR KOMMIT REN. Det är en tysk folkmelodi.

Alla fåglar kommit ren, vårens glada gäster. Vilken fröjd i solens sken, vilka sångarfester!

Lärkan drillar högt i sky, våren är ju evigt ny.Jordens högtid börjar gry, sprider fröjd åt alla.

Jag önskar er alla många Sångarfester  Kram från  Bloggtanten Inger 86 år


 
 
ingrid

ingrid

9 mars 2020 09:55

Hej,min Novemberkaktus har börjat att komma knoppar i också.Det är inte så ofta jag varit med om detta.Däremot så väntar jag på att min Mönjelilja (mycket gammal)som jag har efter min mamma.Ska börja komma en knopp,den brukade blomma när min mamma hade den.
Den trivs kanske inte hos mig,fastän jag pratar med den.
Mvh:Ingrid

http://amandaaflisa.bloggplatsen.se

inger Nilsson

10 mars 2020 13:42

Hej!
Jag har haft mönjeliljor som blommat. Jag tycker att de har både fina blad och blommor. Jag tror att jag ska försöka få tag i en.
En fin vår önskar jag dig inger

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av inger Nilsson - 13 december 2021 15:06

Det är grått och disigt och nollgrader- I december har det också varit en mycket kall period med minus 15 grader.Jag har julpntat lite med ljusstakar, tomtar och dukar m.m. Jag bakar kokostoppar. Jag ska ge mina barn och barnbarn-i varsin påse . Jag ...

Av inger Nilsson - 17 november 2021 15:51

Nu är det verkligen gråa och mörka dagar. Klockan är 16.00 och det är svart ute. Det duggregnar så det har bara blivit vedhämtning och fika hos min tvillingsyster. Vi ses och hörs varje dag. I dessa pandemitider är det verkligen roligt att ha en syst...

Av inger Nilsson - 18 oktober 2021 11:47

Mycket är att tänka på till hösten, plocka in en massa prylar jag alltid ställer uti trädgården- Jag har också klippt buskar , rensat och tagit bort en massa visset. Jag har haft tre gulliga katter sen dom föddes, Vanilj, Lakrits och Saffran i fjor...

Av inger Nilsson - 19 september 2021 15:21

Den 4 september fiskar vi kräftor. Det får killarna ordna. Först träffas vi vid sjöstugan och bryggan och grillar lite gott. Det var kyligt på kvällen så jag klädde på mig mycket kläder. Per och Björn vittjar burarna två gånger på natten. Det blev in...

Av inger Nilsson - 25 augusti 2021 12:47

Idag fyller min son Björn 67 år och mitt barnbarn 33 år. De blev hundra år ihop. Vi hade kalas hos Björn i lördags på hans veranda. Ingela hade hittat på lite kul med några små presenter. Hon grattade från kungen och Silvia. Björn hade lagat maten . ...

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards