Alla inlägg under oktober 2016

Av inger Nilsson - 30 oktober 2016 16:55

Igår var jag på barndop i S:t Matteus kyrka i Stockholm. Det var min tvillingsysters barnbarnsbarn som döptes till Albin. Det var ett fint och högtidligt dop. Lille Albin var jättegullig och tittade sig storögt omkring. Han grät bara en liten skvätt när han kände vattnet på sitt huvud. Det var fin sång och musik. Albins pappas systrar sjöng. Det var många gäster och härliga barn där.Glädjen stod högt i tak med alla ballonger. Vi blev bjudna på kaffe med gott dopp. Jag hade köpt ett litet trälok som Albin kan leka med och dra när han blir större. Albin är fyra månader och verkligen en liten glad kille.

Lite trädgårdsjobb inför vintern blev det också.Jag tog fram gräsklipparen och klippte sönder en massa löv. Maskarna får göra resten av jobbet och ha ner lövresterna i marken.Jag har ocså tömt och rengjort mina regnvattenstunnor. Mitt barnbarn Linus fjorton år och jag har också hjälpts åt med ved. Han är verkligen hjälpsam och duktig.

Bloggtanten Inger önskar er en trevlig höst.

Av inger Nilsson - 30 oktober 2016 15:04





















Av inger Nilsson - 25 oktober 2016 16:02

Märta föddes 29 nov. 1906 och dog 17 jul. 2005. Min tvillingsyster Sylvie och jag saknar  vår rara mamma Märta.Hon var alltid hjälpsam och satt ofta barnvakt till våra barn. Om någon behövde husrum så hjälpte hon till Det var nog ganska arbetssamt att få oss tvillingar 1934. Då fanns det ju inga blöjor och så många det behövdes. De fick sys osh tvättas för hand.Mamma och vi bodde då hos mormor och morfar i huset på Snättringe. Huset var inte så gammalt så det var ganska modernt efter den tidens mått mätt.Det fanns rinnande vatten, el och en vedeldad panna i källaren. I källaren var ett ganska stort utrymme inrätt med badkar och en vedeldad pannmur. i den värmdes vatten till badkaret och i den kokades tvätt.

Mamma var en kreativ person. Hon tog körkort tidigt på vår morbror Svens lastbil. Hon sydde alla kläder till oss. Vi var likadant klädda tills vi var tretton år. Mamma berättade att när vi var fyra år såg hon i en tidning att overaller skulle bli moderna till barn.Då sydde hon overaller med mössor till. När hon var ute på promenad med oss kom det folk fram och tyckte vi var väldigt fina. Mamma var också väldigt modemedveten som ung. Modet var charleston och dans.  När vi var fjorton år 1948 gick hon på en damfriseringskurs på Anitaskolan. Hon satte upp en liten frisering i vardagsrummet på Dalkantsvägen i Snättringe där vi bodde. Innan jag åkte till realskolan på morgonen fick hon göra vågor i mitt hår med en elektrisk kam. Oj, så snygg man var.Mamma tyckte också det var kul att gå på olika kurser. Det var keramik, fotografering och matlagning. Hon var mycket intresserad av vegetarisk kost. Are Werland var förebilden. 1957 murade morfar upp huset på Häradsvägen till henne. Där satte hon upp en större frisering. Hon arbetade tills hon var 80 år. När hon var nittio år flyttade hon ut till lantstället Lövvreten och var pigg i många år. Hon rensade ogräs och grävde i rabatterna. STRONGT va! Tvillingarnas mamma blev 99 år. Hon är begravd på S:Botvids kyrkogård tillsammans med mormor , morfar och morbror Sven.

Mamma sa när något gick bra:DET GÅR SOM Å VALSA MED HÖNS



Av inger Nilsson - 19 oktober 2016 17:08

    Den här vågen användes i mormor Cecilias affär på 20-talet. Den användes t.ex till att väga smör på. Smöret kom i stora förpackningar och då fick kunden säga hur stor biten skulle vara- Biten vägdes och slogs in i ett papper. Lite annorlunda än i dag.

Av inger Nilsson - 18 oktober 2016 12:01

I min blogg" Det var mycket man inte  berättade om förr" skrev jag om mormor Cecilia. Nu är det morfar Eriks tur.Han föddes 1883 och dog1968. Han var son till timmerman Johan Adolf Lundin och Anna Kristina Andersson. Mormor och morfar gifte sig 17/12 1905. De bodde i Kungsholms villastad, Erikslund. De fick tre barn, min mamma Märta, morbror Sven och lilla Karin som dog innan hon var två år.

Morfar berättade att han hade varit med och murat många bostäder i Stockholm. Det var ett tungt och riskabelt jobb. För att orka tog sig många en liten nubbe. Det bidrog förstås inte till säkerheten. Han beskrev också mursmäckornas arbete. Det var ett kvinnogöra. Tänk så slitsamt för dom att hela dagarna släpa på hinkar med bruk.

Morfar hade fyra syskon. Elsa, Martin, Henrik och Berta. Elsa blev gravid som ung utan att vara gift. Det var så skamligt att föräldrarna satte henne på Amerikabåten. Jag kan tänka mig hur hemskt det skulle kännas för henne att åka ensam till Amerika. Efter en tid åkte hennes fätman över och de gifte sig och bosatte sig i Pittsburg. De startade en plastfabrik och fick det bra ställt.

Morfar var omtänksam han hjälpte sina syskon med mat och pengar. De hade det ganska knapert. Min tvillingsyster , jag och mamma Märta bodde i villan i Snättringe hos mormor och morfar tills vi var åtta år. Jag minns faktiskt bara min mormor i förkläde. På lördagar och söndagar invaderades huset med syskon till mormor och morfar. Då stod mormor för mat och bak. Hon bakade ljuvliga tårtor med grädde och apelsinkräm. Mormor hade haft affär och bageri där mamma också hjälpte till. Morfar murade huset i Snättringe ung. 1929. Då var där  rena landet. En stor bondgård fanns där, Snättringe Gård och en del småhus runtomkring.

Morfar berättade vidare att när det var fint väder gick de till olika parker i Stockholm. De hade sill och potatis och nubbe med sig. Det var också gängslagsmål på olika ställen. Det beskrivs väldigt väl i Olle Adolpsons visa "Det stora slagsmålet på Tegelbacken. Det var grabbarna som hade ett sjuhelvetes humör och med knogjärn och med påkar skulle skipa rätt. Jag tycker det är roligt att skriva lite om gamla tider så kan mina barn och barnbarn läsa om det.

Min mormor sa "Har du sett mig flyga" kommentar till osannolikheten före flygåldern.

Samla gamla minnen medan du kommer ihåg dom tycker Bloggtanten 82 år.


Av inger Nilsson - 12 oktober 2016 17:02

Vid Lövvreten utsikt mot Gullsmorasjön.   

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards