Alla inlägg under december 2020

Av inger Nilsson - 27 december 2020 17:25

En trevlig jul var det fast lite annorlunda.Vi träffades ute med mina barn och barnbarn med respektive och min syster Sylvie. Vi gjorde en granrisstjärna på gräset som vi alltid gör. Alla hade marschaller med sig och tände. Då tänker vi på våra nära och kära som inte finns med oss längre. Julbocken fanns där som alltid med några överraskningar. Vi sjöng julsånger och drack glögg. Vi dansade lite jullekar också. Det fick vi göra en och en. Det var roligt att vi kunde träffas ute. Det är Ingela min dotter som alltid har styrt  om det roliga. Hon började med detta då hennes Anton var liten och det är över trettio år nu. Sdan gick vi upp på Elisabeths ,Pers och Linus altan. Linus är mitt yngsta barnbarn,18 år. Vi grattade Elisabeth som hade fyllt 59 år. Vi drack lite bubbel med tilltugg sedan gick alla hem till sig.

Min tvillingsyster Sylvie kom till mig och åt julmiddagen. Det blev en stor buffe. Jag hade fått så mycket julmat av mina barn som jag inte lagade själv. Det var kålrotslåda, skaldjurstårta, veg. köttbullar. veg.kroppkakor och veg. paj med mandel. Fyllningen i kroppkakorna var malda nötter, lök och kryddpeppar. Allt var jättegott. Sylvie och jag åt oss mätta på juldagen också. I kväll ska jag äta resten av kålrotslådan och min hemkokta julskinka till. Efterrätt blir fruktsallad.

Jag tänker på julmaten tillsammans med mormor, morfar, morbror Sven och mamma när Sylvie och jag var små- Det blev julskinka från landet,  lutfisk och risgrynsgröt och hemgjort julgodis, brända mandlar och knäck.Vi varr med och högg granen i skogen.  Det kunde vi göra på 30 och 40 talet. Vi klädde den och satte i levande ljus. På Snättringe fanns det inte mycket bebyggelse.Lite små hus och  Snättringe Gård och det vita huset som morfar murade upp på 30 talet. Det finns kvar där. Jag har nyligen varit där och tittat.

Nu önskar jag Er alla ett riktigt Gott Nytt År utan den hemska coronan. Kram från Bloggtante Inger 86 år i januari 87år.

Av inger Nilsson - 13 december 2020 10:55

Det blir en annorlunda jul i år. Jag har det bra. Jag har min tvillingsyster Sylvie nära mig. Vi ses eller hörs dagligen. Vi äter och fikar tillsammans. Jag har också mina tre barn och två barnbarn nära mig. Alla bor på Lövvreten. Jag blir bekymrad när jag hör denna smittspridning av Coronan i Sverige och i den övriga världen.

Det blir inte att jag lagar så mycket julmat i år.  Jag har bakat en del julkakor och mjuka kakor, lite matbröd har det blivit också. Jag ska vara hos min syster på julafton. Då har vi lite knytis. Vi ska vara ute hos Ingela, barn och barmbarn en stund på julafton vid en stor granrisstjärna där vi tänder marshaller och sjunger några julsånger. Det blir jul i år också. Jag tänker på alla som blir ensamma i jul. Jag har det väldigt bra.

Jag har skrivit en del julkort och skickat julhälsningar på mobilen. Några ringer jag också.

Fortsätt pynta lite, drick lite glögg och tänd ljus så kommer julstämningen.

Ha det bra i stöket. Hej från bloggtanten Inger 86 år

JULPOLSKAN:ord och musik Anna Lisa Frykman

Julen, den glada, går åter omkring på jorden med alla de kära och välkända ting.

Lutfisk och julgröt och skinka ställs fram på borden, och alla ska dansa om granen i ring. Denna visa speglar mina

barndomsjular på 40-talet hemma hos mormor och morfar. både när det gäller julmaten och granen som vi högg i skogen. Levande ljus hade vi i granen också-

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards