Alla inlägg under augusti 2019

Av inger Nilsson - 10 augusti 2019 14:59

Idag är det lite småmulet och plus 19 grader. Några regnstänk kommer det också. Jag har klippt gräs. Jag är så glad att jag kan dra igång gräsklipparen. Jag blev fort bra i armen efter det jag brutit handleden.

Jag och min syster Sylvie har varit med några vänner till  Sankt Annas  kyrka vid Bråviken. Det var en trevlig resa. Vi färjade två gånger, stannade och åt lunch på ett trevligt ställe. Det var en sommarkonsert med 70-tals musik. En stor orkester spelade.Det var solosång och kör. Vi fick bl.a höra David Bowie, Elton John och Qween. Det var 30 grader varmt den söndagen men i kyrkan var det svalt och en underbar aukustik. Huvudpersonerna var Peter och Matilda och Bruno. Peter Johansson medverkar i musikaler. Han sjöng med sin lilla dotter. Med på konserten var tre av hans syskon och flera kusiner. Det var en trevlig dag.

Sylvie och jag bjöd Sven, Almas och deras son Mattias på lunch. Vi åkte till Östermalma. Där har det alltid god lunch med många rätter. Sven hade fyllt 60 år. Östermalma är jägarförbundets jaktslott. Det är trevligt att gå omkring och titta på de olika byggnaderna. En liten sjö ligger det också nedanför slottet. På hemvägen stannade vi till i Björnlunda och åt deras goda italienska glass. Sven är en gammal bekant. Från början var det min mormor Cecilia och morfar Erik som blev bekanta med Svens farmor Sigrid och hennes man Ture i Snättringe på 30-talet. Morfar byggde ett fint hus där omkr.29-30 Det fanns inte många nybyggda hus där utan det var nästan bara röda små stugor. De flesta hade någon ko, gris och lite höns. En stor gård fanns där, Snättringe Gård. Många djur fanns det på gården. Byggnaderna till gården finns kvar än i dag. När jag växte upp var det en verkstad i den gamla ladugården. Den hette Preinitz verkstäder.

Vi har firat mitt yngsta barnbarns födelsedag. Han fyllde 17 år. Det var ett soligt väder. Vi kunde sitta på deras stora altan och äta lunch. Till kaffet fick vi olika sorters glass med Elisabeths sagolikt goda hemgjorda kolasås och chokladsås.Sedan var det presentöppning. Linus fick bl a. skateboardutrustning. När han dagen efter åkte så bröt han höger handled . Oj. en sån otur. Han är vid gott mod och kan köra sin bil som bara får köras i 30 km och han behöver bara växla den en gång.

Hej från Bloggtanten Inger och fortsätt att njuta av blommorna och naturen.

Av inger Nilsson - 1 augusti 2019 12:29

Vi har firat mitt barnbarn Villes födelsedag. Det är roligt med födelsedagar. Vi är många som firar med god mat och presenter. Det är Villes mamma och Per som har gjort i ordning den gamla ladan till ett stort fint hus. Där var vi.

Sen var det Ingela som fyllde år mitt mellanbarn. Hon fyllde 62 år. Hon bakar alltid så mycket gott. Jag tror att hon brås på min mormor Cecilia som hade ett bageri. Hon hade bakat fyra sorters småkakor, bullar,drömtårta, kronans kaka, knäckbakelser, chokladbollar, nötkaka , budapeststubbe och en stor gräddtårta. Oh, allt var så gott. Jag fick en låda med mig hem.

Ingela och jag åkte till Ösmo Plantshop. Det fanns väldigt mycket att välja på av blommor, buskar och andra växter. Jag skulle ha en buske som inte rådjuren äter. Så jag köpte en rödbladig berberis. Den blir fin tror jag. Där åt vi en jättegod vegetarisk lunch. De serverar bara vegan och vegetarisk mat där.I april bröt jag ju höger handled så jag ligger efter med trädgårdsjobbet. Nu håller jag på att rensa grusgångarna, det tar sin tid. Jag tar bit för bit och mediterar samtidigt.

Sena sommarhälsningar från Bloggtanten Inger






Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards