Alla inlägg under februari 2012

Av inger Nilsson - 21 februari 2012 11:33

Jag gick tre år i realskolan som var fyra-årig. Jag  kommer än i dag ihåg hur besviken jag blev när jag inte fick godkänt i fysik. Det var fler i klassen som hade samma  poäng som jag på skrivningarna. Jag hoppade av skolan.Det var ingen hemma som  "pushade" på mig. Det var synd. Det visade sig senare när jag sökte lärarutbildningen. Jag fortsatte i alla fall på Hermods kvällsskola och tog realen i tyska och engelska. Lärarna på realskolan var så olika en del bussiga andra väldigt stränga. I geografi hade vi en väldigt sträng lärare. Vi fick en massa sidor till läxa. Vi visste att det var tre stycken  som fick dela på redovisningen. Men vi visste inte vilka det blev. En fick redovisa för läxsidorna, en fick skriva de olika geografiska namnen på tavlan, en fick stå framme vid kartan och peka ut de olika platserna. Alla var rädda så det kunde hända att man pekade på fel land. Klarade vi inte det här så fick vi BC bakläxa. Det var inte några roliga lektioner. Jag minns läraren i tyska som en mycket bra lärare. Han lärde oss den svenska grammatiken samtidigt med tyskan. Det har man användning för fortfarande. Så mina tre år på realskolan har inte varit bortkastade. Nu ska jag bege mig ut i solen och klyva ved. Idag är det verkligen så man känner att det snart är vår. Det droppar från taken. Fåglarna har fått sina vårläten.

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards