Alla inlägg under augusti 2016

Av inger Nilsson - 29 augusti 2016 11:29

Jag har ett äppelträd som dignade av frukt. Jag har plockat äpplen varje dag och kokat . Det blev mycket mos så det räckte till många. Mina barn blev glada över att få lite. Jag gör av med mycket äppelmos för jag tycker att det är så gott till havregrynsgröt. Jag gjorde också Slättbosnus med vaniljsås. Det är jättenkelt att fixa till en god efterrätt. Det är bara att bryna skorpsmulor på stekpannan i smör och varva med äppelmos.

I går söndag var jag med några vänner och såg Mamma Mia på Tyrol. Det var en jättehäftig show, mysigt som att sitta på en taverna i Grekland med blommor och med grekisk mat och den härliga Abba musiken. På tavernan fanns det duktiga musiker och dansare. Det fanns så många olika uppträdande på tavernan så hela tiden var det fullt ös. Det roliga var att musiker, artister och personal arbetade och gick runt , spelade och sjöng. Antikens gudar styrde och ställde med olika kostymeringar och uppträdande. Där fanns också Elin som var cirkusartist. Hon höll på med tygakrobatik med hjälp av långa tygstycken som hängde ner från taket. Hon arbetade också med ring. Helt fantastiskt tycker jag. Hon gjorde sina konster över en vattenfontän. Ett inslag var grekiska farmor som satt och handarbetade på en balkong. Hon var klädd i svart som grekiska kvinnor är. Tankarna gick till de många grekiska resor jag gjort till Kreta. Jag har varit där arton gånger. En jättetrevlig kväll på tavernan var det. Jag dansade mycket. Man blir glad av det. Ur Majas alfabetssånger finns en liten gullig sång om äpplen. Den lyder så här. ETT ÄPPLE HÄNGER I TRÄDETS GRÖNSKA. VAD KAN MAN MERA ÖNSKA? jO KANSKE ATT DET TILL MARKEN VILL FALLA, DÅ SKULLE JAG GÖRA EN PAJ FALLERALLA.

Kramar från Bloggtanten 82 år

Av inger Nilsson - 18 augusti 2016 18:20

Av inger Nilsson - 18 augusti 2016 17:41

 I måndags var jag och min syster på en bilresa med två gamla vänner. Vi stannade i Katrineholm och åt en god lunch och gick runt i Stadsparken och tittade. Där fanns det många planteringar med buskar och fina blommor En rundel var verkligen fin med taklökar och blommor i gult och rött. Det är roligt att gå och titta och man får inspiration till att försöka att göra något liknande  hemma.

Vi fortsatte till Eriksbergs slott. Det låg så fint intill vattnet med en stor och fin park. Där spelades Stjärnorna på slottet in.

Sedan kom vi till ett sagoslott som taget ur sagorna. Det var Stora Sundby slott. Det ligger i Öja socken, beläget vid Hjälmaren.Carl de Geer lät bygga om slottet i gammal norrmandisk stil(färdig 1848). Det blev en genomgripande förändring i det yttre. Ritningarna gjorde den skotske arkitekten Peter Frederick Robinson. Arkitekturen symboliserar en årskalender: 52 rum( antal veckor/år),  12 små torn (12 mån/år), fyra stora torn( fyra årstider), 365 fönster( dagar/år). Sundby blev byggnadsminne 1983. Stora Sundby omnämndes redan tidigt . Det belägrades 1364. Slottet var praktfullt  och tankarna gick verkligen bakåt i tiden.  En trevlig och sevärd resa var det. Gå in på nätet och läs mer om slottet och titta på bilder. Det är verkligen intressant.

Kram från en resande Bloggtant 82 år

Av inger Nilsson - 12 augusti 2016 13:43

 

Av inger Nilsson - 11 augusti 2016 16:59

Det är ruggigt och lite svalt ute. Jag kör in mina vedhögar i vedboden. Emellan regnskurarna plockar jag blåbär. Jag har varit i Södertälje med Anton och Ingela och köpt presenter till alla som fyller år. Ingela är min ena dotter och Anton barnbarnet. Det är alltid jobb i trädgården med att klippa gräs, rensa och flytta lite växter. Från börjsn när man planterar så tänker man inte på att en del växter blir för stora där dom sitter. Så har det blivit med prydnadsgräset. Jag har så vackra liljor mellan gräset som jag vill ska synas lite mer. Jag får tänka ut några nya platser att flytta gräset till. Jag hoppas att det kommer lite varmare dagar så det kan bli många fler dopp  i sjön.

Jag har en plats i trädgården som jag kallar för lavendellunden. Den ger verkligen skäl för namnet. De blålila blommorna och doften  är underbar tycker jag. Här kommer en sång från Majas alfabetssånger text och bild Lena Andersson och musik av Kertin Andeby.

PÅ VÄLDOFT KUNDE JAG KANSKE BLI RIK OM JAG HADE EN LITEN LAVENDELFABRIK 

DÄR PÅSAR AV BLOMMOR STOPPADES FULLA OCH JAG FINGE HJÄLP AV INGA OCH ULLA.

SEN SÄLJER VI PÅSAR MED LJUVLIGA DOFTER ATT LÄGGA I LÅDOR BLAND LINNEN OCH KOFTER. 

Bloggtanten 82 år tycker att ni ska passa på att njuta av alla ljuvliga sommardofter.


Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards