Alla inlägg under december 2016

Av inger Nilsson - 26 december 2016 16:13

Uppesittarkvällen, en god middag hos Anton och Ingela. Kvällen till ära hade Anton köpt Bingolotter så vi följde   programmet. Från början när det var nytt följde jag Bingolotto. Nu blir det väldigt sällan. Man blir less på det.

Julafton var jag på jullunch hos Ingela och Anton och doppade i grytan, Det är bara jag som tycker om det av mina närmaste. Det sitter väl i sen uppväxttiden.Lutfisk är det bara jag och tvillingsyrran som tycker om.

Vi ska äta det i morgon tisdag. Jättegott tycker jag.

Julaftonen fortsatte med jul ute. Vi träffades vid Ingelas vävsytuga kl. fyra och drack glögg. Vi tände marshaller och satte runt granrisstjärnan och tänkte på våra nära och kära som inte finns mer. Julsånger sjöng vi förstås också. Vi har också en annan tradition julbockspromenaden. Vi går i skogen och letar efter bocken, Den har lite klappar runtomkring sig. Vi fortsätter med detta fast barnbarnen blivit äldre.

På kvällen är det förstås julmiddag hos Elisabeths. Där finns det gott om plats för alla. De gör om den gamla ladan till ett stort och jättefint hus. Vi har knytis, så det blir mycket gott.

Så delar vi ut julklapparna hos mig på Täppan och fikar. Barbarnen får bowling och mat av mig i julklapp. I maj brukar vi åka till Strängnäs och bowla, både barn och barnbarn. Det är kul att göra någonting ihop.

På juldagen hade jag brunch för alla kl. halv elva. Jag hade bl.a bakat scones och gjort en saffranspannkaka. Det var uppskattat.

Annandagen plockade jag julsnören och städade upp lite. Sedan gick jag sjöpromenaden. Det var uppfriskande. Julen har varit härlig och rolig.

Kram på er  





Av inger Nilsson - 21 december 2016 18:48

GOD JUL och GOTT NYTT ÅR från Inger och tremissar Saffran, Vanilj och Lakrits. De är syskon och nio år.  

Av inger Nilsson - 15 december 2016 17:14

Idag har min tvillingsyster Sylvie och jag blivit bjudna på en underbart god jultallrik av en gammal bekantskap som heter Torsten, Det var väldigt goda rätter på tallriken lax, sill, ägghalvor, pate´, Janssons frestelse, pressylta,skinka, köttbullar och rödbetssallad. Affären har så mycket av alla slag att välja på både i juletid och under hela året så där hittar man alltid någon fin present. Det går också att äta lunch där varje dag. Det är Mångfaldens hus i Nykvarn. Där får man alla paket så vackert inslagna av en jättetrevlig butiksägare. Titta på de fina paketen!

Julkramar från Inger Bloggtanten

Ord och Musik Alice Tegner:

Nu så är det jul igen. Jultomten myser. julegran och klappar han skickar så snäll. In i minsta koja nu jul-ljuset lyser. Alla äro glada på julaftons kväll.

Denna glädje skulle man bara önska att alla hade. Som det ser ut över världen i dag så blir man verkligen bekymrad, men  v   i får inte ge upp hoppet om en bättre värld. 

Av inger Nilsson - 13 december 2016 10:21

Ett pepparkakshus kan innehålla många tankar.I söndags var jag på födelsedagskalas hos min dotter Elisabeth. Vi firade henne och mitt barnbarn Mikaela. Härlig samvaro och god mat och dryck och "workshop". Vi skulle dekorera pepparkakshus och ha olika tema. Det var fem hus så vi delade upp oss i olika grupper.I min grupp var Björn min son och hans Maria från Kuba, Vår grupp bestämde sig för att dekorera huset med sånt som Maria förknippade med Kuba. Det blev blommor, flagga osv. Se huset nedan. Vi gjorde en liten dikt av orden som Maria tänkte på.

Att komma till Kuba är livet för mig, säger Maria.

Flaggan välkomnar mig

Solen strålar

Den varma stranden, där finns mycket glädje

Härlig musik, vi dansar 

Vi tar ett glas rom och tänder en Havannacigarr

Mycket kärlek finns det

God mat gris, ris, bönor, bananer,mango, avokado, ananas, honung

Lime med sina härliga färg och goda smak och doft

Gröna palmer, färggranna fåglar Tokoloro och den vackra fjärilsblomman Marposa

Alla redovisade sina tankar och dekorationer. Jag läste upp tankarna med musik till. Det blev lite känslosamt.

Det är roligt att göra saker tillsammans. Det är jag och mina barn och barnbarn duktiga på. Vi brukar försöka vara tillsammans på storhelgerna och hitta på något roligt att göra.

Njut av tiden före jul och stressa av lite 

Kram från Bloggtanten 82 år  







Av inger Nilsson - 9 december 2016 16:39

Oj, så fort dagarna går. Det har varit mycket med julpynt. Jag har satt belysning i min portal, pyntat en gammal stol och satt upp en julgran vid snickarboden med belysning. Det är också mycket att ta fram och sätta upp. Julstjärna i fönstret och ljusstakar, en liten by i vinterskrud i hörnskåpet, en julkyrka på verandan och en stor tomte. Med några hyacinter i fönstren blir det en skön julstämning. Jag har också ordnat några glöggträffar här. Mina kollegor från Frejaskolan har varit här. Det blev förstås mycket skolprat, Vi sjöng julsånger, Jag tog fram mina häften med sånger som vi sjöng på våra julspel. I juletid saknar jag verkligen skolan. Mina barn och barnbarn och mina närmaste grannar har också fått smaka min hemmagjorda glögg. Alla tyckte den var jättegod.

Recept: Ta en och en halv liter Bravo äppeljuice. Lägg i två kanelstänger,en vaniljstång, kardemummakärnor. några stjärnanis, kryddnejlikor, en bit färsk ingefära och muskvadsocker efter behag. Låt allt sjuda. Smaka av, då känner du om du vill ha mer kryddor i. Glöggen är ju helt alkoholfri. Mina barnbarn tyckte också glöggen var god. Vill man spetsa glöggen så tar man en liten skvätt rom. Jag har också bakat jullimpor, en kaka med skorpsmulor med malda nötter i. Byt ut vetemjölet med skorpsmulor ung. tre dl. Den kakan fick vi göra i skolan på hemkunskapen, ung sjuttio år sedan. Det blev också en pepparkaka med lingon och småkakor smältande ögonblick majsenamjöl och vetemjöl blandat och torplyckor med grovt rågmjöl i. Det får räcka så länge. Sen blir det att tänka på julmaten. Ibland tänker jag så här att jag skulle vilja ha den julmaten som bjöds när jag växte upp. Det var skinka, lutfisk och risgrynsgröt. Men det kanske inte uppskattades, Jag och min tvillingsyster Sylvie är så förtjusta i lutfisk. Så det får vi bjuda varandra på.

Stressa inte utan ha en skön tid fram till jul önskar Bloggtanten Inger alla där ute.  

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards