Alla inlägg under september 2013

Av inger Nilsson - 29 september 2013 10:47

 

Av inger Nilsson - 22 september 2013 10:21

Det är mulet och regnar lite. Vädret ska bli lite bättre på eftermiddagen. Då ska jag fortsätta att fixa höstjobbet i Sinnenas trädgård. Igår var det en härlig dag. Jag jobbade i trädgården hela förmiddagen. Sen blev det bad och sol. Det var plus 16 grader i vattnet. På kvällen var jag bjuden på en god middag vid en av stugorna vid sjön, Lövis 3. När syrran och jag växte upp på 40-talet hade vi potatislov. Alla ungar i gårdarna plockade potatits. Då åkte vi tåg från Stuvsta station till torpet på landet som fortfarande finns kvar hos syrran och mig och våra barn. Vi fick byta tåg i Södertälje Södra. Där kunde man få vänta upp till en timme innan tåget till Nykvarn gick. Från Nykvarn åkte vi ibland taxi om inte vi åkte lastbil med vår pappa eller morbror. Taxin gick bara till Hökärr så sen fick vi gå till fots genom skogen till torpet. Det var cirka en halv mil. Det jag tänker på idag är all packning man skulle bära. Jag kommer inte ihåg att det var besvärligt. Vi kunde ju köpa mjölk i granngården. Mormor hade också några höns så vi hade ägg. Morfar hade kaniner som kom lösa så i hela trädgården var det gångar de hade grävt. Så det var ett fasligt jobb att fånga in dom. Vi åt ofta stekt kanin och det var väldigt gott. Under kriget hade folk både höns, kaniner och grisar i samhällena. Det var ju inte så tättbefolkat då. Jag kommer ihåg att något som var väldigt viktigt för syrran och mig när vi åkte tåg till landet. När vi väntade på tåget till Nykvarn på perrongen i Södertälje södra så måste vi ha några södertäljekringlor. Där stod gummorna och ropade "Här var det Södertälje kringlor, goda kringlor". Jag tror dom kostade fem eller tio öre styck. Min syster och jag gick i Snättringe småskola. Under potatislovet var det storstädning i skolan. Där var ju bara skurgolv.  När vi kom tillbaka till  skolan luktade det härligt av såpa. Men usch, så jobbigt det var för tant Sigrid som städade. Det här var lite tankar om det som varit. Kram Inger

Av inger Nilsson - 16 september 2013 16:47

Det har varit en härlig och varm sommar med sol och många bad. Jag badade igår. Idag kändes det inte kul att gå ner till badbryggan. Regnet öser ner och det är bara 14 grader varmt. Det kanske var sista sommardoppet. Hoppas inte det. Förra fredagen fiskade vi kräftor. Nedanför torpet får vi fiska i halva  sjön. Vi har också en vik i sjön som är vår. Vi la ut nät för att få betesfisk till burarna. Det räckte till mina katter också. Fisk från sjön gillar dom. Vi samlades vid sjön och grillade och la sen ut burarna. De som var pigga fick vittja på natten och morgonen. Vi fick 70 kräftor. Att koka kräftorna tycker jag är lite läskigt så det fick min ena dotter göra. På lördagen hade vi kräftfest. Vi samlades vid den gamla ladan som idag är under ombyggnad till ett hus på 200 kvadratmeter. Det är min yngsta dotter med sin man som bygger det mesta själva. De har byggt ett stort däck där vi samlades. Det var min syster med barn och barnbarn och mina barn och barnbarn och deras respektive. Vi hade knytis så det blev en väldig massa god mat. Kräftorna  från sjön delade vi på. De var jättegoda.Det är verkligen skillnad på svenska kräftor mot de utländska. Det var ju inplanterade signalkräftor vi åt. Men på 40-talet när min tvillingsyster och jag växte upp fanns det massor med flodkräftor i sjön. Men sorgligt nog kom kräftpesten till vår sjö också. Idag får man ju fiska och äta kräftor när man vill. Jag tycker det hör till augusti eller början på september. Det var en skojig kräftfest med hattar,musik och dans. Vi har ofta små olika fester där vi kan komma tillsammans. Det är en glädje att träffa barn och barnbarn. Det är mysigt att ha katterna och jamsa med om dagarna och sköta om när man är ensam. Saffran, Lakrits och Vanilj blev sex år den 27 augusti. Jag har haft dom sen de föddes i en rotvälta i skogen. MÅ VÄL kram Inger

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards