Alla inlägg under oktober 2018

Av inger Nilsson - 29 oktober 2018 11:50

 

Av inger Nilsson - 28 oktober 2018 15:45

Idag är det bara några plusgrader. Lite lätta snöflingor har dalat ner så det är  vitt på marken. Jag har tittat på väderleksrapporten att om några dagar blir det varmare.

Idag har jag fått hjälp av barn och barnbarn. Ingela och linus har sopat taken. Det måste göras varje år. Björn och Anton har tömt mitt minireningsverk. Det är ett riktigt "skitjobb" och tar sin tid.Jag har fått dispens från kommunen så att vi får tömma reningsverket själva. Det blir inspektion 2 ggr. om året. De kollar slamhalten och fosfor varje gång. Ett protokoll skickas sedan till kommunen. Det är dyrt tycker jag. Det kostar över 2000 kr. per gång. Jag har bara haft reningsverket i ung. fyra år. Innan gick disk-och duschvattnet ut i ett dike och en fin torrtoa hade vi med värme och vatten. Sedan blev det inspektion av Gnesta kommun och då bestämde jag mig för ett minireningsverk. Jag hade borrat en brunn 2007. Det var bra att få rent och fint vatten. Allt det här känns bekvämare.

De gamla som bodde på torpet Lövvreten under början av 1900 talet hade det inte lätt. Vi träffar Rune som är född på Lövvreten. Han är mycket över nittio år och är en pigg man.  Det var hans farfar som byggde till huset. Vi pratar lite gammalt och han berättade att dom inte ens hade en torrtoa utan gick ut på gärdet och gjorde sina behov. Jag beundrar dessa människor som fick hämta allt vatten från sjön också.Det var nog inte det lättaste för på vägen dit fanns en brant backe. De hade två kor och en häst och några höns. De hade sju barn också. Jag har svårt att tänka mig hur de kunde tvätta och hålla rent.  Ingen el fanns det. Vi fick ingen el här förrän 1976. Det var mest karbidlampor som användes. Vi hade det på 40-talet på Lövvreten och det luktade väldigt otäckt. Sedan blev det mer att använda fotogenlampor. Vi var ju bara på Lövvreten på sommaren och någon gång på vintern. Innan vi började skolan 1940 så var min morfar så rädd för kriget så han tyckte vi skulle vara på Lövvreten och det gick ju bra en tid. Det fanns bara enkla fönster och vi eldade i kaminer.Jag har inget minne av att det var kallt. Min morbror Sven fick order om att åka med sin lastbil till flygfältet i Nyköping för att hindra främmande plan att landa där. Nu för tiden ska allt vara så bekvämt. Jag har två kaminer som jag eldar i och hämtar ved till varje dag. Det blir en skönare värme än att bara ha elementen på. Jag har verkligen varit med om många förändringar.

Kram på er från bloggtanten Inger


Av inger Nilsson - 21 oktober 2018 17:58

 

Av inger Nilsson - 21 oktober 2018 17:00

Idag är det verkligen en riktig höstdag men det är plus tolv grader. Det har varit skönt med lite utejobb. Har satt lökar, klippt visset och krattat. Gläder mig också åt de röda färgerna på mina buskar. Jag gick också en promenad till vackra Lövvreten. Gullsmorasjön låg alldeles stilla och björkarna speglade sig med sina fina färger i sjön. Jag tog mig en runda till alla mina nära och kära där. När min mamma hade gått bort delade min syster och jag på Lövvreten. Jag styckade området i tre tomter som jag skänkte till mina tre barn. De har byggt hus på sina delar. Min dotter Ingela bor i den grå stugan och hennes son Anton, min son Björn i den gröna stugan, min dotter Elisabeth, hennes man Per och deras son Linus i den fina röda omgjorda ladan som stått från början där och sedan till min tvillingsyster Sylvie som bor i den gamla stugan där vi tillbringade alla lov och somrar sedan Lövvreten köptes av min mamma, mormor och morfar 1939. Senare med mina barn också.

1966 fick jag och barnens pappa Bosse en utäga till Lövvreten som ligger en bit från den gamla gården. Där byggde vi ett sommarhus och tillbringade då sommarlov och vinterlov där också. Det var lite primitivt.Det fanns då ingen el där på området. Vi fick el 1976. 1971 skilde jag mig från barnens pappa. Det blev lite för mycket drickande för hans del. Stugan var min så jag fortsatte att vara där. 1976 träffade jag min sambo också med namn Bosse som jag hade i över 30 år, men blev ensam 2005 då Bosse avled i en lungsjukdom. Jag bor kvar i stugan med mina tre gulliga kissar, mina tolvtassar. Då förstår ni hur härligt det känns att ha mina nära och kära på fem minutes avstånd härifrån. Det är en ynnest och vi kommer alla så bra överens och har mycket kul ihop.

Kram från Bloggtanten Inger

Av inger Nilsson - 5 oktober 2018 15:53

Lite av varje behöver göras innan vintern. Jag har tagit bort alla pryttlar jag ställer ut i trädgården som dekoration.

Många växter behöver delas på, liljor och prydnadsgräs blir för stora. Det gäller att fundera på var allt kan planteras  Lustigt, men minisyrenen har några blommor. Det doftade verkligen vår. Jag har tagit in mina afrikanska liljor och placerat dom på ett frysskåp och ett kylskåp. Det blev trångt , men det funkade. Jag har tagit in en fröställning av liljorna. Det blir spännande att se om det kan bli några plantor. På tomten har jag också massor med stora ormbunkar som måste bort. Så det blir att gå ut med trimmern.

När jag gick i småskolan i Snättringe på 40-talet hade vi både skurlov och potatislov. Vi åkte då alltid till Lövvreten, vårt lantställe och hjälpte till att plocka potatis. Där fanns en jordkällare att förvara potatisen i. Den höll alltid några plusgrader.Där hade vi potatis för hela vintern . Jordkällaren finns kvar än idag. Min tvillingsyster Sylvie och jag fick gå ner till jordkällaren och hämta varor som skulle hållas kallt.bl.a mjölk. På den tiden fanns det ingen el på Lövvreten så jordkällaren fungerade som ett kylskåp. Vi var rädda att gå in där. Det var kallt och fuktigt och stora stenblock i taket. Vi rusade ut och in. Än i dag tycker jag att det är ruskigt att gå dit.

Ur årstiderna Alice Tegner:

OM HÖSTEN,OM HÖSTEN, DÅ ÄR DET ALLRA BÄST,DÅ HA VI SÅ ROLIGT OCH LEKA ALLRA MEST.DÅ FÅ VI PLOCKA ÄPPLEN OCH PLOMMON GULA, BLÅ, OCH SÅ VI SVÄNGA OM OCH RUNT I RINGEN GÅ.

Ni ska alla ha en bra höst Kram från Bloggtanten Inger 84 år

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards