Alla inlägg under maj 2012

Av inger Nilsson - 28 maj 2012 12:01

Vi har firat Mors dag säkert i 35 år. Det kom sig av att när mina barn var i tonåren med många olika aktivitater då var det svårt att samla de tre på samma dag.Jag sa då ni kommer väl på Mors dag. Sen dess har det blivit så. Jag tycker att det är en jättetrevlig dag. Jag lagar något gott att äta. Barnen kommer med sång, blommor och presenter. I går var det strålande sol från en klarblå himmel och 23 grader varmt. Jag hade dukat ute, Vi åt smörgåstårtor som jag hade gjort. Sen gick vi till sjön med tårtor och jordgubbar. Det blev sol, bad , fotografering och mycket prat, MYSIGT! Jag köper också små presenter som barnbarnen får överräcka till sina mammor. Det är roligt att föra traditionen vidare. När min tvillingsyster och jag gick i skolan fick vi alltid skriva och rita till Mors dag och Fars dag. Man tänkte väl  inte på att det fanns dom som hade förlorat far eller mor. När jag började att arbeta som lärare på 60-talet  försvann den seden så småningom. En annan sed som försvann var att be bordsbön. När jag sitter och skriver det här kommer ljuvliga dofter från en stor bukett liljekonvaljer som står på köksbordet. Underbart! Maj månad är verkligen grönskans tid.  På morgnarna går jag alltid ut och beundrar den kraftfulla växtligheten. Det finns växter som har vuxit flera cm under dygnet. Plocksalladen är härlig att äta nu. SPARA SMÅ STUNDER AV LYCKA DOM KAN INTE STATEN KNYCKA.

Av inger Nilsson - 23 maj 2012 18:38

Härligt sommarväder! Nu är jag klar med min målning av husen. Det är tillfredställande att få en sån fin fräschör på  husen. Nu är det trädgården som gäller. Allt växer så det knakar. Det blir att man får klippa gräs ofta. Salladen är klar att äta. Jag har satt nya frön. Mitt mål är att inte behöva köpa sallad i sommmar. Katterna  trivs bäst ute nu. De är några riktiga "gullisar". Varje gång dom går ut och in så "pratar dom". Jag tror att det är för jag alltid pratar med dom.Det är tur att jag har Saffran, Lakrits och Vanilj. De är väldigt sociala. När jag visslar på dom så kommer dom genast skuttande. De lystrar till när jag säger deras namn och kom. De blir ett väldigt jamande  på morgonen när jag säger ska ni ha lite fisk. Det är nog mitt tonfall de lyssnar till. Det är härligt att ha dom omkring sig. Jag och mina barnbarn med föräldrar har varit och bowlat. Mina barnbarn fick det i julklapp av mig. Jag tycker det är kul att man kan göra något gemensamt. Vi åt också en god tacobuffe. Idag har jag varit vid sjön och skurat mattor och badat. Det är ganska skönt i vattnet. Att stå på bryggan och skura mattor är en fröjd och känna den härliga såpdoften. Den här tiden saknar jag utflykter och  skolavslutning. Som lärare gläds man åt sitt sommarlov och barnens förväntningar inför sommaren. Det  är rörande när barnen sjunger sina sommarsånger och kommer med sina små presenter. Jag brukar säga att det är tråkigt att inte få sommarlov. Idag är jag "fritidskonsulent" om någon frågar vad jag jobbar med. När det är grumligt i glaset låt det stå i stillhet och klarna.

Av inger Nilsson - 9 maj 2012 17:20

Jag målar om mitt hus. Det är kul att måla för det blir så snyggt. På samma gång gör man olika gymnastiska övningar. Upp och ner på stegen hela tiden. Det är finfin övning för knän och ben och det är rena tyngdlyftningen att flytta stegen. Idag gör jag ett litet uppehåll med målningen. Det småregnar lite. Jag har varit i Gnesta och köpt färg. Jag kunde inte hålla mig ifrån att besöka Granngården och köpa lite blommor. Det blev Dagliljor, vit Storklocka, gula Aklejor, Snöflingor och Husarknapp. Jag har satt olika kryddor. Det är härligt att ha egna kryddor hela sommaren. Jag har skolat om mina zinnior och satt ut dom i mitt lilla växthus. Min sallad, luktärtor, solrosor och tagetes kommer i en rasande fart. I går när jag stod på stegen och målade hörde jag göken för första gången i år. Solen sken och duvorna

kuttrade. Jag njöt i fulla drag.Tänk att få bo på ett sånt härligt ställe som jag gör.

När förändringens vind blåser bygger en del vindskydd, andra väderkvarnar.

Av inger Nilsson - 5 maj 2012 17:25

Att vara hemmafru på 50-talet var ganska vanligt.  Hela familjen fick lov att klara  sig på en lön. Det gick men man kunde inte köpa allt man ville ha. Hushållspengarna var 125 kr. i veckan. När pengarna tagit slut fick man låna några kronor så man kunde köpa mjölk. Det var mamma man fick låna av. Kläder till barnen köpte man oftast på postorder.Till jul ville ju alla ha något nytt. Jag minns hur härligt det var att sätta på sig en ny kjol och blus.Den känslan har man ju inte idag när man kan köpa lite när man vill. 1955 köpte jag en klocka på avbetalning.Jag betalade sju kronor kontant och resten på  avbetalning  tio kronor i månaden. Vi var dom första som hade TV i hyreshuset. På kvällarna kom grannarna till oss och tittade och fikade. Vi turades om att baka. Det var ju bara svartvit TV. Program var det bara några kvällar i veckan. Barnprogrammen var ju väldigt populära bl. a. Andy Pandy. Det som var jobbigast med TV-kvällarna var att nästan alla rökte. I rummet låg det en tät rökridå. Jag rökte inte och har aldrig gjort det. Jag var hemma i nästan tio år och tog hand om tre barn, man och allt hushållsarbete. Som jag berättade om i en annan blogg så hoppade jag av på tredje året i realskolan. Det skulle visa sig inte vara så bra när jag bestämde mitt senare yrkesval att bli lågstadielärare. Om detta berättar jag senare.

Den som visslar på väg till arbetet och kan ha en ton kvar på vägen hem har ett bra arbete. Elisabeth

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards