Alla inlägg under april 2013

Av inger Nilsson - 23 april 2013 11:18

Jag har blivit av med gipset på armen. SKÖÖNT! Jag har börjat lite med trädgårdsarbetet. Det var inte så lätt för det gör fortfarande ont i handleden. Min son och jag åkte till återvinningsgården och kastade en massa skräp.Tur att det finns återvinningsgårdar idag. När jag var liten grävdes allt ner som inte gick att elda. Än idag när man gräver hittar man gamla burkar, grytor, porslinsskärvor m.m Det är ju inte så kul, men vad gjorde man. Idag vore det ju katastrof om det inte fanns någon plats att åka och lämna skräpet på. Det är inte klokt hur mycket avfall hushållen har. Mina tre sista jobbarår var jag i en liten skola. Jag medverkade i att skolan fick Grön flagg. Då jag känner mycket för miljön så var det roligt att jobba med barnen. Föräldrarna var också intresserade. Vi hade olika områden att jobba med. Det var vatten, energi och plantering av ätbara växter. Vi ordnade en liten kompost där barnen fick sätta potatis. Dom fick sen skörda och göra potatismos efter sommarlovet. Barnen hade också satt morötter och gurka som vi åt av. Tillsammans med barn och föräldrar hade vi en vattenkväll. Alla hade med sig något.Det var slangar, kopplingar, akvarie m.m Barnen hade också gjort en utställning som handlade om vatten, målningar,  urklipp ur tidningar, texter o.s.v Detta var mycket lyckat och alla tyckte det var kul. I matsalen fick barnen veckovis ha ansvar för att sortera mjölkförpackningar, burkar, plast o.s.v. Eftersom jag hade dragit igång detta kände jag ansvar för att åka  till återvinningen två gånger i veckan. Jag jobbade i en liten skola så det gick att genomföra Grön flagg. Det är svårare i en större skola för alla lärare och elever måste vara intresserade och medverka. JOBBA MYCKET MED MILJÖN I SKOLAN FÖR DÅ LÄR SIG BARNEN. Det var fest på skolan när vi hissade Grön flagg. 

Av inger Nilsson - 15 april 2013 13:50

Skolan måste ta tillvara barnens fantasi, nyfikenhet och behov av skapande verksamhet. Allt som barnen arbetar kreativt med ger en inlärning hos barnen som består. Alla ämnen kan ingå i t.ex.ett konstprojekt . Om läraren  är intresserad av detta då blir undervisningen både lärorik och intressant. Många  lärare jag pratat med idag säger att det inte finns tillräckligt med tid för kreativ verksamhet, skrivbordsarbetet tar för mycket tid. Skolans ledare måste ha tid att sätta sig in i forskningen om skolan och gå ner mer på golvet och se hur lärarens arbetssituation är. På 80 och 90talet jobbade vi i min skola med olika konstprojekt. Vi tog upp olika konstnärers arbete och teknik.Efter det var det fritt skapande och utställningar. Barnen fick också redovisa för olika klasser. Vi hade också skolans dag varje läsår i skolan. Alla klasser planerade och gjorde rekvisita till de olika stationerna. Spöktunneln blev mycket populär. Vi hade också utklädningstävlingar och röstade om bästa utklädning.Röda korset kom till oss och hjälpte till med elevrådsutbildningen. Vi hade en kille som kom till oss och ordnade övernattningar, mat och utbildning. Vi fick se ut två från varje klass att närvara. Det var mycket uppskattat. Klasserna fick också prata och läsa om olika barn i världen och packa paket och skicka till de barn som behövde olika saker.Detta utmynnade i en stor konferens och utställning på Gärdet "Världens vatten".Dit kom många barn från Sverige och andra länder. Elever och lärare planerar tillsammans  årets vinterdag. Jag höll i pimpelfisket tillsammans med vaktmästaren . Det var en uppskattad station. På Luciadagen stod treorna för luciafirandet för personal och föräldrar. Vi hade övat in ett fint program. På eftermiddagen lussade vi för pensionärer. Vi lussade också på en lunchrestaurang och fick ihop mycket pengar som vi skänkte till Röda Korset. Detta var lite av vad vi tillsammans gjorde i skolan. GLÖM INTE ATT DU FÅR INSPIRATION AV ELEVERNA OCH ATT DU LÄR DIG MYCKET AV DOM. 

Av inger Nilsson - 11 april 2013 16:01

I skolan där jag jobbade fanns många lärare som ville väcka barnens intresse för olika ämnen. På en matematikbiennal visade jag och en kollega fram ideer och arbeten med förslag om hur man kan förbättra matematikundervisningen. Vi ville aktivera barnens fantasi och engagemang. Barnen fick göra Händelseböcker i matematik. I matematiken dramatiserar vi och skriver sagor där siffror ingår.Barnen ritar och målar till sagorna och gör matteexempel till. Det är viktigt att ha mattesamtal med barnen. Det är viktigt i alla årskurser. I matematikundervisningen ingår svenska, engelska,dramatik,bild, färg och form. Vi var också med på en matematikbiennal i Jönköping. Vi gjorde ett Varuhus med många  olika avdelningar. En duktig kollega tillverkade avdelningarna och gjorde små trälådor som vi satte ihop. Med på projektet var barn från förskolan upp till högstadiet. Alla fick göra matteexempel till sin avdelning. Sedan bytte barnen matteexempel med varandra. Det blev femton affärer bl.a blomster, kläder, möbler, cykel, bageri, bil o.s.v På mattebiennalerna träffade vi Gudrun Malmer, matteboksförfattare. Hon gav oss positiva utlåtande. Det var roligt att träffa henne. Jag jobbade i de skolor hon var rektor för i Huddinge innan jag kom in på Lärarhögskolan. I min klass arbetade vi  oockså med sagoböcker som vi läste och barnen fick göra matteexempel till bilder och text. Det tyckte barnen var kul att sagoboken kunde bli en mattebok. ALL KREATIVITET SKA UTMYNNA I KUNSKAPER. 

Av inger Nilsson - 5 april 2013 18:43

Jag har varit på Södertälje sjukhus och gipsat om min arm. Kirurgen tyckte att det såg bra ut. Jag behöver bara ha gipset två veckor till. Alla gånger jag har varit där har jag fått ett trevligt bemötande. Det är roligt att snart kunna ta itu med trädgårdsarbetet. De senaste 14 dagarna har det varit sol och skönt på dagarna men omkr.10 grader  kallt på nätterna. Snösmältningen har gått långsamt. I min lilla nya trädgård har iallafall lökarna kommit upp. Jag och Ingela och mitt barnbarn har varit och shoppat på Hornbach, trädgårdsavdelningen. Vi köpte runda pallkragar av zink. Det kan bli fint i trädgården med blommor i. Jag köpte också pelargonior, två stammade rosmarin och lite krukor av olika storlek. På min inneveranda har jag ställt mina fuchsior och pelargonior som övervintrat i mitt pumphus. Där har jag också olika krukväxter och frön som jag sått. Verandan ser ut som ett litet växthus och doftar härligt. Jag blir glad av att vara där. Man måste ta tillvara på vardagen och glädjeämnena som finns runt omkring. Mitt barnbarn har varit hos mig på påsklovet och hjälpt mig. Han är tio år men jätteduktig på att hjälpa till med allt. Han har verkligen varit en tillgång nu när jag bara haft en arm att röra mig med.

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards