Alla inlägg under juli 2012

Av inger Nilsson - 26 juli 2012 17:43

Jag har varit i Ockelbo och hälsat på mitt barnbarn. Hon studerar på Gävle högskola men utbildningen är i Ockelbo vid Wij trädgårdar. Hon går  trädgård, hälsa och designprogrammet. Lars Krantz som var vid Rosendals  trädgård i Stockholm är på Wij trädgårdar nu.Det är härligt att strosa omkring där. Det finns mycket att upptäcka  och roliga och fina saker att ta till sig. Man blir verkligen inspirerad och vill pröva många saker hemma i trädgården. Där finns en fantastiskt fin rosengård. Bland rosorna hade de planterat vita digitalis. Det var jättevackert. Här hos mig och vid husen uppe vid sjön finns det mängder av digitalis. Jag har satsat på gamla växter t.ex enkla gula rudbeckia, blå duva som är den äkta sortens  stormhatt, gula dubbla påskliljor, borstnejlikor och akleja m.m.  Jag  har ett skuggigt område i min trädgård så jag blev inspirerad av skuggträdgården. Jag åkte till Plantagen och köpte  skuggväxter och planterade idag. Jag tycker det är jättekul att jobba ute både med växter och  design.VI ÄRVER INTE JORDEN AV VÅRA FÖRFÄDER. VI LÅNAR DEN AV VÅRA BARN.

Av inger Nilsson - 15 juli 2012 13:43

Varje dag regn och rusk och åska. Det börjar bli lite tjatigt men lite solglimtar har vi då och då. Mitt barnbarn med föräldrar har kommit hem från Halkidiki i Grekland. Där var det 35 grader varmt. Då föredrar jag hellre detta väder.Växer gör det så det knakar. Emellan regnskurarna rusar man ut i trädgården för att klippa gräs, ansa blommor och rensa. Konstigt nog är blommorna fina trots det myckna regnandet. I trädgården har jag hittat Jungfru Marie Nyckelblomster och Nattviol. Båda arter tillhör ju orkidesläktet. Kul tycker jag. Jag har fästingkontroll på mina katter varje dag. Dom har inte haft så många på sig så det är tydligt att fästingarna är färre i sommar. Jag har haft några kollegor från skolan här där jag jobbade. Vi pratade om hur skolan har förändrats sedan jag jobbade för fem år sedan. När jag jobbade kunde vi ha trevliga och lärorika temadagar. Det uppskattades mycket av eleverna. På grund av allt pappersarbete som lärarna har hinns det inte med ordentliga planeringar och inga kreativa lektioner. Det tycker jag är bedrövligt. Alla elever behöver kunskaper av allt man kan få vara med om. Lärarna ledsnar ju på sitt jobb. Hur många lärare fattas det inte  idag. Nu kan kunniga obehöriga lärare få jobb precis som på 60-talet när jag började jobba.ALLA MÄNNISKOR HAR EN SKRUV LÖS. DEN SOM INTE TROR DET HAR TVÅ.

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards