Alla inlägg under april 2011

Av inger Nilsson - 29 april 2011 17:28

Firandet vi har på påskafton kallar vi Kuckeliku. Från mitt hus promenerar vi på en skogsväg upp till det ställe som är min plats på jorden.Där breder ängarna ut sig och nedanför glittrar vattnet i sjön.Det är varmt och skönt som en sommardag. Björkarna har redan slagit ut och påskliljorna lyser gula. Vi är många som firar barn,barnbarn,släkt och vänner.Det är en tradition och vi har haft Kuckeliku i över 20 år. Många av barnbarnen har blivit stora.Men de tycker att det är lika kul varje år.Vi har gjort en tipspromenad som alla går.Kycklingarna har försvunnit.Räkna hur många det finns inom ett område.Vi har äggpickning med kokta ägg. Det får bli garnerade ägghalvor till buffen på kvällen.Vi räknar små påskägg i glasburk.Mitt yngsta barnbarn är en liten gullig påskhare i vit dräkt. Han sitter under ett gullregnsträd och delar ut godis. Vi fikar med goda tårtor som man bara kan köpa på ett ställe.Casa blanca. Alla har köpt med sig priser så alla får.Vi avslutar påskafton med en jättegod buffe som alla har hjälpts åt att laga. Vi sjunger olika sånger och kanon.Vi har haft det JÄTTETREVLIGT.Tack alla.

Av inger Nilsson - 19 april 2011 17:04

Nu har det exploderat i min trädgård.HÄRLIGT Tillsammans blommar vitsippor,blåsippor,scilla,påskliljor,krokus,vinte
rgäck m.m Jag har utanför mitt hus lagt trallar där jag sätter många olika sorters blommor både perenna och sommarblommor.Jag har inget särskilt färgtema utan blandar alla färger.Bland krukorna  sätter jag olika föremål som färgade flaskor,olika trälådor,glasföremål,en låda som har suttit på en kuskbock bl.a I lådan sätter jag massor med pelargonior.Ute i trädgården har jag olika solplatser,ett litet växthus och mycket annat. Om man ska ha en sinnenas trädgård ska man känna dofter,det ska finnas mycket för färgsinnet,man ska höra olika ljud. Det ska finnas ett kryddland där man kan smaka av de olika örterna.

Av inger Nilsson - 9 april 2011 07:51

 Skolan förr 1,2,3,4 handlar om min småskoletid. Klass 1 och två kallades för "Småskolan". Jag och min tvillingsyster gick i en liten skola byggd för två klasser.Den finns kvar än i dag men tillbyggd. Vi  gick alltid  till skolan. På vintern åkte vi ibland spark och skidor. Spark kunde alla åka hela vintern. Man sandade inte vägarna förr.Min mammas gamla spark håller än. Den använder jag när det är halt utanför  mig på tomten.

Skolvägen var ungefär en och en halv km.

Jag började 1940 i skolan.Till julavslutningen i ettan fick vi göra smällkarameller.Jag har varit så rädd om min och har den kvar.Den är rosa med en stor bokmärksängel på.Det är ett kärt minne. Jag har den i ett tittskåp bland mina första skor och kläder.Mitt första gosedjur har jag där också, en liten katt.Kan ni tänka er att min smällkaramell är 71 år. Jag har försökt att spara mina skolböcker från småskolan.Varje gång jag flyttat har jag tänkt att nu ska jag slänga mina skolböcker. Men nej! Jag minns mina  2 första  år i skolan som en mycket fin tid.Vi hade också en jättesnäll fröken.Fortsättning följer.

Av inger Nilsson - 4 april 2011 10:43

Det jag minns är att det inte var så många föräldrar i skolan. Föräldrakontakterna förekom mycket sällan.

Det här med kläder var inte så viktigt,huvudsaken var att man var hel och ren.VisserligenHon fick fanns det dom som var fattiga i min klass men de blev aldrig retade för sina kläder.Jag vet en pappa som jobbade inom renhållningsverket, han kunde hitta kläder och skor åt sina barn. Det kallades för att "sjocksa". Någon mobbing kan jag inte komma ihåg från min skoltid.Visst kivades vi ungar med varandra ibland.

Förutom sommarlov hade.hade vi potatislov och skurlov. På potatislovet var alla ungar hemma och plockade potatis. På skurlovet skurade städerskan hela skolan.Golven var av trä så de skurades med såpa och borsta.Jag kände städerskan .Hon var tant Sigrid för mig och min tvillingsyster. Hon hade ett hårt arbete   . Hon fick ombesörja det mesta i skolan.

Sommaravslutningen firades högtidligt med flaggor , sång och musik.Hela skolan

var prydd med björkar. Fröken hade ritat så fint på tavlan. vi barn fick inte alls använda svarta tavlan.med björkar.Fröken hade ritat så fint på svarta tavlan. Vi barn fick inte alls använda svarta tavlan.Vi fick också lära in små stycken och dramatisera.  Min syster och jag sjöng "Goddag min fru, jag ser min fru ni lillan har i famnen". Vi hade förkläden på oss och hade sjalar på huvudet och varsin docka i famnen.Detta blev ett minne för livet.Sen gick alla barn ut och sjöng.

Av inger Nilsson - 3 april 2011 18:12

Min första läsebok var " Vill du läsa" av Elsa Beskow  och Herman Siegvald. Jag minns en vers i boken,den gick så här: ABCD,råttmor kokar te.EFGH,barnen tittar på o. s.v.

I läxa fick vi skriva skrivstil räkna och läsa.På rasterna lekte vi alla.Vi kastade boll,lekte kurra gömma ,bro bro bränna,kull, hoppade rep och hoppade hage.Pojkarna spelade boll.Fast ofta lekte vi flickor och pojkar tillsammans.När rasten var slut och vi skulle komma in på lektion igen plingade  fröken i en pingla.Alla gick då på en gång in i klassrummet.Vi satt i varsin bänk.På locket fanns det plats för pennor och ett bläckhorn.Jag har en skolbänk från den tiden och från samma skola där jag gick. Kanske har jag suttit i den.Vi hade ingen gymnastik i ettan och tvåan.Det var armar upp och sträck i klassrummet.I klassrummet var det alldeles lugnt och tyst.Man sprang inte runt utan man satt i sin bänk hela lektionen och jobbade med det man skulle. Det fanns bara svenska barn i min klass.

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards