Alla inlägg under juni 2016

Av inger Nilsson - 30 juni 2016 16:57

För fem år sedan önskade jag mig en röd näckros. Jag hade den hela sommaren i trädgården. På hösten planterade jag den i vår sjö bredvid en gul näckros. Den blommar varje år. Jag har satt ner ytterligare en som  också blommar. Idag var den fullt utslagen så jag gick till sjön och tog en bild. Passade på att bada. Det var skönt i vattnet. Vi har så fint vatten i sjön så vi kan dricka det. Vi har inga grannar eller andra sommarstugor omkring  sjön. Min tvillingsyster och våra barn har stugor uppe vid Lövvreten. Sjön heter Gullsmorasjön. Jag älskar lommarnas ödesmättade läte. Jag har hört dom allt sedan jag var liten. 

Jag önskar er sköna baddagar Hej från Bloggtanten  

Av inger Nilsson - 27 juni 2016 10:39

Det är något trolskt över midsommartiden tycker jag. Kvällen före midsommarafton gick jag upp till Lövvreten för att plocka en bukett med vilda blommor. Det blev prästkragar, blåklint, smörblommor, rödklöver, daggkåpa, blåklockor , vädd, lila tistlar och många olika fina grässorter. Det blev förstås mycket mer som jag inte kan namnen på. Jag får titta i min flora. Att känna doften av  gräs och blommor gör mig nästan lyrisk. Närheten till sjön där dimmorna började dansa förgyllde denna kväll.

På midsommarafton var vi på Taxinge slott och åt en räkmacka, goda bakverk och kaffe. Där restes också majstången. Vi gick också i de små butikerna. På kvällen åt vi en god middag hos Elisabeth, Per och Linus. På midsommardagen bjöd jag de mina på frunch. Jag bjöd bl annat på nybakade scones och jordgubbar. Det var uppskattat. Resten av dagen blev sol och bad. Det var 30 grader varmt.

MIDSOMMARBLOMSTER FRÅN SOLSKENSSNÅR JAG PLOCKAR OCH SÄTTER I NYTVÄTTAT HÅR. EN STOR BUKETT SKA JAG SÄTTA I VAS FÖR IDAG ÄR DET MIDSOMMARKALAS. Text Lena Andersson Musik Kerstin Andeby ur Majas alfabetssånger.Jag lärde mina skolbarn alfabetet genom att vi sjöng sångerna och tillverkade lite olika saker till.

Kram från Inger Bloggtanten 82 år


.

Av inger Nilsson - 17 juni 2016 16:04

På en trevlig 50-årsfest har jag varit. Det var min tvillingsyster Sylvies dotter Berit som fyllde. Det var tema disco så vi införskaffade en del grejor som glasögon och glitter. Jag hade  lånat en jacka med stora axelvaddar som jag blev så förtjust i att jag fick den senare. Den är fin att ha på sommaren. Det var kul att dansa till discomusik. Det är ju kul för man kan dansa lite som man vill. Det är härligt trots åldern att man kan orka hålla på. God mat och dricka fick vi också.Jag drack inte något starkt för jag hade lovat att skjutsa hem mina barn. Det var fem mil att köra på natten. Men det gick ju bra.

I går hade jag åtta arbetskamrater från skolan här hemma. Det är roligt att träffas. Det blir mycket att ventilera skola, trädgård, resor och annat. Jag bjöd på en grekisk sallad, kaffe och paj med rabarber och jordgubbar. De hade korgar med vin och olika delikatesser med som ska avnjutas i midsommar. Jag fick också nybakat bröd, rågkakor och surdegsbröd. Vi var tre mellanstadielärare, fyra lågstadielärare, en psykolog och en kontorist.Jag skojade om att nu har vi personal till en liten skola så nu är det bara att sätta igång. Lite tråkigt att vi är lite för gamla till detta. Men detta snackade vi ofta om när vi jobbade och satt på personalrummet i skolan. Jag älskade mitt skoljobb. Jag jobbade till jag var 73 år. Då ringde dom från skolan och undrade om jag ville ha ett vikariat på tre månader. Jag berättade att  min katt hade fått tre ungar så jag sa att nu får det vara bra med jobbet. Det var mina tolvtassar Vanilj, Lakrits och Saffran. De fyller nio år i augusti.

Det är mycket jobb i trädgården men det är bara kul tycker jag. När jag går ut slår doften av jasmin emot mig. Det är en av de härligaste dofter jag vet.

Kram från den 82 -åriga bloggtanten Inger

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards