Alla inlägg under juli 2016

Av inger Nilsson - 21 juli 2016 11:19

Min tvillingsyster och jag plockade alltid en fin bukett gulmåra till vår mormor Cecilia när hon fyllde år. Hon hade födelsedag den 14 juli. Det är en härlig väldoftande blomma. Jag tänker alltid på min mormor när jag känner den välbekanta doften. På de fina ängarna uppe vid Lövvreten finns det en mångfald av blommor. Det är härligt att få ha en sån fin miljö runt stugknuten.

Gulmåran benäms också som Jungfru Marie sänghalm. Kanske hon bäddade åt sig med blomman. Den kallas också för trätogräs. Det sägs att man lade det på salsgolvet vid stora bjudningar där man alltid blev osams. 

Min mamma , jag och min tvillingsyster Sylvie bodde hos morfar Erik Och mormor Cecilia när vi var små. Där bodde också min mammas bror Sven. Vi bodde i ett hus i Snättringe som morfar murade i slutet på  30-talet. Han var murarmästare. Min tvillinsyster och jag föddes år 1934.  Min mormor var snäll och tog hand om oss. Hon hade haft bageri så än idag minns jag hennes goda tårtor. Mormor och morfar hade flera syskon som hade det ganska knapert. De kom på besök på lördagar och söndagar. Då hade mormor lagat en massa god mat och bakat. Det var alltid glatt och trevligt.

Vår pappa hade alkoholbesvär så han kom på besök lite till och från. När min syster och jag var nio år flyttade mamma , pappa, syrran och jag till ett litet hus. När vi var tretton år skilde sig min mamma och pappa så vi fick det lugnare. Mamma hade utbildat sig till hårfrisörska så hon hade en liten damfrisering. Hon byggde sig senare ett hus vid Häradsvägen i Snättringe där hon fortsatte med sin frisering.

Ett uttryck som mormor Cecilia hade var "DOM TALAR OM MIG PÅ SLOTTET SA HON NÄR HON NÖS"

Mammmas uttryck som jag använder idag "HERRE GUD TA MIG TILL BRUD SÅ JAG SLIPPER TJÄNA"

Lite gammalt från bloggtanten Inger KRAM på er

Av inger Nilsson - 10 juli 2016 11:14

För fem år sedan fick jag en afrikansk lilja av en granne. Den står i en jättestor kruka som jag har släpat in varje höst. Jag har tänkt att slänga liljan men den fick en sommar till och nu har den fyra blomsterstänglar som håller på att slå ut. Ska jag ha den kvar måste jag nog dela på den.  

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards