Alla inlägg under augusti 2018

Av inger Nilsson - 31 augusti 2018 11:01

Jag har bara ett äppelträd men det ger jättemycket äpplen. Jag kokar äppelmos varje dag och jag har gjort slättbosnus. Det är lätt att göra. Bryn skorpsmulor i smör och varva smulor och  äppelmos i en form. Det är gott att blanda lite kanel i smulorna. Jag lägger lite smörklickar ovanpå och gräddar sen lite i ugnen tills smöret smält. Detta är väldigt gott med vaniljsås till.

Äpplen! Då kommer jag att tänka på när jag var lärare på Frejaskolan i Gnesta. När jag hade ettor och vi jobbade med bokstäver sjöng vi ur MAJAS alfabets-SÅNGER. Text och bild:Lena Andersson, Musik: Kerstin Andeby. Vi gjorde alltid någonting till bokstaven. På Ä målade vi äpplen och åt förstås. Vi hade också matte om äpplen. Vi delade äpplet i delar.  Först mitt itu, halvor, sen i 4 delar, fjärdedelar o.s.v.  När jag jobbade med olika saker tog jag in alla ämnen, engelska, skriva m.m Jag hoppas att lärare jobbar så i dag. Det skapar mycket kreativitet.

NU TILL SÅNGEN OM ÄPPLE:

ETT ÄPPLE HÄNGER I TRÄDETS GRÖNSKA. VAD KAN MAN MERA ÖNSKA? JO KANSKE ATT DET TILL MARKEN VILL FALLA, DÅ SKULLE JAG GÖRA EN PAJ FALLERALLA.

Vi har haft ett trevligt kalas. Ett av mina barnbarn, Anton fyllde 30 år och min son 64 år. De fyller år på samma dag så vi slog ihop kalasen. En 80-års lunch i Norrtälje har jag också varit på.

Lite från Bloggtanten 84-år


Av inger Nilsson - 21 augusti 2018 19:59

Jag har varit utan bredband en tid men nu kan jag börja blogga igen. Skönt att den hemska värmen är över  så  ja orkar jobba i trädgården igen.

Ett kraftigt åskväder gjorde så att transformatorn en liten bit bort slogs ut. Det var ett ljussken i hela vardagsrummet och en jätte kraftig smäll. Det var väldigt otäckt. Transformatorn var helt utslagen. Tälje el kom snabbt till platsen med ett dieseldrivet elverk. Efter några dagar bytte dom ut den trasiga transformatorn. 

Vi har haft skogsbrand tre km bort. När min syster Sylvie och jag satt och fikade en eftermiddag kände vi brandlukt. Vi blev väldigt rädda innan vi visste var det brann någonstans. Jag ringde flera nummer men till slut ringde jag 112. De berättade att det var vid Långsjön, Älglösen. Jag ringde Gnesta brandförsvar och fick tala med insatsledaren. Han sa att det var många brandmän där från olika platser och att det inte var någon risk att behöva lämna huset. Det brann ett par dagar och 80 ha skog blev förstörd. Det var en kraftig rökutveckling över Gullsmorasjön. Under alla varma dagar utan regn har jag tänkt och hoppas på att vi klarar oss från skogsbrand. Sen dess har det regnat kraftigt och det kändes väldigt bra.

Söndagen den 12 aug. var det plus 14 grader. Nu tycker jag att det varit sköna dagar med omkring 20 grader.

 Så till det roliga. Vi har firat mitt yngsta barnbarns 16-års dag. Jag har varit med familjen på Östermalma och ätit en god söndagslunch. Där är fina omgivningar att promenera i. Björns Maria som är från Kuba har bjudit oss på en jättegod kubansk middag. Glada skratt och musik förgyllde kvällen. Det var ju härligt med bad vid sjön också men det blev långtråkigt tyckte syrran och jag. Vi hade ju nästan suttit vi sjön i tre månader. Jag har varit med Sylvie till hennes barnbarn Hanna och hennes man Emil och tittat på deras nyfödda dottter som är två veckor gammal. Tänk, så liten och så näpen.  De har också Albin två år, en jättegullig och duktig liten parvel. Ja, det har varit en händelserik augusti och den är ju inte slut än.

Ha det så gott i fortsättningen önskar bloggtanten Inger er allla.

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards