Alla inlägg under december 2015

Av inger Nilsson - 27 december 2015 15:36

 

Av inger Nilsson - 26 december 2015 16:21

Det första jag gör på morgonen är att tända i kaminen. Det är så härligt och värmande med en sprakande brasa. Sen gör jag kaffe till mig och ger katterna mat. De har svansat runt mig ett bra tag. De visar tydligt att nu är det mat som gäller. De fick sin älsklingsrätt nykokt julgädda. Anton mitt barnbarn fick den på kastspöet när han fiskade vid bryggan. Jag läser gårdagens tidning och lyssnar på julmusik. Tidningen kommer med posten så jag får inte den förrän på eftermiddagen.

Klockan 12.30 är det jullunch hos min dotter Ingela. Hon hade värmt skinkspad åt mig så jag kunde doppa i grytan gott,gott. Det är bara jag som doppar i grytan varken barn eller barnbarn har fått smak på det. Dom tycker inte om lutfisk heller  så jag får ta det en annan dag. Jag tycker det är jättegott med vit sås och kryddpeppartill fisken. Ingela gör också en mycket god kålrotslåda. Till den är det gott med skinka.

Sen är det eftermiddagskaffe hos Ingela. Alla familjer kommer dit. Ingela bakar världens godaste bullar och en massa goda kakor. Som tradition har vi att gå på en julbockspromenad i skogen för att se om bocken har något gott och roligt.Det finns alltid paket och godis till barnen. Dom är ju nästan vuxna men vi alla tycker det är kul att fortsätta med promenaden. Utanför Ingelas hus på gräset har vi lagt ut granris till en stjärna. Där sätter vi ut och tänder marshaller. Vi sjunger julsånger och dansar. Vi tänker också på våra nära och kära som inte finns med längre.

Det blev en magisk stund de tunna skyarna på himlen och månen som tittade fram.

Senare på kvällen åt vi julmiddag med en massa god mat hos min dotter Elisabeth med familj. Vi hade knytis då blir det mycket mat. Sen hade vi julklappsutdelning. Varje julafton kommer tomten till oss. Ingen jul utan tomte. Det är så roligt att fira jul med alla barn och barnbarn.TÄNK att få ha det så trevligt. Julkramar Bloggtanten 81 år.

Av inger Nilsson - 20 december 2015 17:15

 Ja, man undrar just vilken årstid det är när det går att kratta, hänga tvätt ute och dricka glögg i bersån. Solen har också tittat fram och det är 10 grader varmt. Julbaket är i full gång. Jag har bakat småkakor, saffranskaka och mjuk pepparkaka. I en tidning såg jag ett recept på småkakor som hette Torplyckor. Det var några dl. grovt rågmjöl i dom. De blev jättegoda. Jag har också bakat vörtbröd efter ett recept som stod i tidningen land. Gott, gott, blev det.        

Det finaste med julen tycker jag är att få vara med nära och kära. Det är så otroligt sorgsamt för många människor idag som inte har tak över huvud eller tillräckligt med mat och inte har anhöriga nära sig. Vi har haft tur som blivit födda i Sverige och har mat och tak över huvudet. 

  Det gäller att tänka till och inte gnälla.

Julkramar från bloggtanten 81 år och tolvtassarna Lakrits, Saffran och vanilj

Av inger Nilsson - 18 december 2015 15:23

Jag har varit utan fast telefon och dator sedan stormen för 14 dagar sedan. Det har varit jättejobbigt då det är så dålig teckning på mobilen. Jag har fått klä på mig mycket och sitta ute på en bänk. Det går väl an men rätt var det är så bryts samtalet och meddelandet kommer ingen operatör. Tänk, vad sårbart allting är. Det är ju tur att inte det är något större som slås ut.

Förr hade man bara telefon.  Det var att skicka brev och kort eller kila iväg till bekantingen. Jag har just skickat iväg 55 julkort. Det är roligt att skicka  och få.

Jag har haft mina trevliga kollegor från Frejaskolan här på glögg och lite tilltugg. Roligt att träffas och prata lite skolminnen. Den stora bakdagen har vi också haft hos min dotter Elisabeth i den stora fina ladan (huset). Alla som hade tid av barn och barnbarn mötte upp. Det bakades lussekatter, rulltårtor och havrebollar m.m Tre fina pepparkakshus  dekorerades, tema var julen och kärlek.

Jag har varit på en fin julkonsert i Skärholmens kyrka. Elisabeth och hennes man sjunger i kören. En barnkör sjöng också många av de fina julsångerna. Då blir jag lite nostalgisk,De minner om de julavslutningarna jag har haft med mina skobarn på lågstadiet. Sång av barnen uppskattar jag allra mest.

Jag önskar er En trevlig Jul och Ett Gott Nytt År. Var rädda om varandra!

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards