Alla inlägg under mars 2011

Av inger Nilsson - 29 mars 2011 11:57

I kristendom hade vi en bilderbok som vi fick fylla med olika bilder på Jesus och hans lärjungar och andra bibliska motiv.Musik tyckte jag var väldigt roligt,fröken spelade orgel och vi barn sjöng.Vi fick också lära oss psalmer"Din klara sol går åter upp",Tryggare kan ingen vara" och " Du lilla solsken som tittar in".Vi fick lära oss  både att texta och att skriva skrivstil  under första terminen i ettan.Det mesta vi jobbade med under lektionerna var att och  läsa,skriva och att räkna.Hur jag lärde mig att läsa och räkna vet jag inte. Det bara kom. Vi fick rita mycket. Det tyckte jag om. Vi började skoldagen kl.8 och slutade kl.12,fyra lektioner.Vi fick varsin bokstavsväska , den kunde man göra  en massa ord och meningar med.Vi skrev med stålpennor och bläck.Oj, vad man tyckte det var hemskt att få en bläckplump i skrivboken.Alla skrivböcker hade ett läskpapper som man kunde torka upp plumpen med.Men den syntes förstås.På hembygdskunskapstimmen fick vi hämta planscher eller uppstoppade djur som fröken berättade om.Alla böcker vi fick i skolan fick vi behålla.

Av inger Nilsson - 27 mars 2011 13:23

Jag och min tvillingsyster började i skolan 1940 när vi var 6 år gamla.Då tyckte de vuxna runt omkring oss att det var bra att börja skolan tidigt.Det hade säkert varit bättre att vi hade väntat ett år . Min syster var jätteledsen på väg till skolan.Vi  gick och och höll varandra i hand.På den tiden fanns inga skolmognadstester.Vi var både pojkar och flickor i klassen. Vi hade en jättesnäll fröken. Jag fick en känsla av att hon var mer mån om flickorna.Någon mat fick man inte i skolan. Vi fick ta med oss smörgåsar och en glasflaska med mjölk.Kapsylen på flaskan var gjord av stanniolpapper. Under den fanns den där otäcka  klicken av grädde.Usch Det var det värsta jag visste.Det vi lärde oss i skolan var att läsa,skriva och räkna. Vi arbetade också mycket med hembygdskunskap. Fortsättning följer......

Av inger Nilsson - 27 mars 2011 12:59

Idag har jag börjat kratta där snön har försvunnit. Jag har tagit fram pelargonior och fuchsior från vintersömnen. Alla har klarat sig. De har stått alldeles mörkt sedan oktober månad i plus 5 grader. Jag har vattnat dom 1 gång. Nu har jag blomsterverandan full med blommor och fröer som jag satt. Det är roligt att se hur fort det grönskar.

Av inger Nilsson - 21 mars 2011 12:37

Igår satte Ellen och  jag luktärt, zinnia och solrosfrön. Förra sommaren tänkte jag mig att kunna få en häck av solrosor.Jag satte fröna tydligen försent Solrosorna blev 3m långa och fick stjälkar som tjocka stammar. De hann inte blomma. Hoppas på bättre tur i sommar.Idag har jag städat lite i trädgården och planerat lite.När jag var ute hörde jag duvans läte för första gången i år.Det är ett av mina vårtecken.Då har nog tranan kommit också.

Av inger Nilsson - 17 mars 2011 10:52

Saffran Vanilj Lakrits

Vi är 3½ år. Ras:europeisk korthårig

Saffran hankatt röd tabby

Vanilj honkatt sköldpadda

Lakrits honkatt vit med svart mask

Vår mamma Honsan är 20 år. Hon ledsnade på oss när vi var 7 månader.

Hon har flyttat till ett hus en liten bit ifrån oss.Där ger vår matte henne mat

och ser till  att hon har det varmt.Vår mamma Honsan är sköldpaddstecknad.


Av inger Nilsson - 13 mars 2011 12:37

Idag har jag varit en buskatt. Matte höll på att göra köttbullssmet. Då ringde telefonen. Matte svarade. Då passade jag på  att hoppa upp på bänken och ner med tassen i smeten och fångade lite. Oh, vad gott.Nu kommer matte!.Oj ,vad arg hon ska bli.Men gissa vad hon gjorde? Hon sprang efter kameran och tog bilder.Så jag fortsatte  att mumsa på det goda. HÄRLIGT!

Av inger Nilsson - 12 mars 2011 14:37

Vi är tre missar som bor i skogen med vår matte.Jag Saffran bor med mina 2 systrar.Vi leker och busar både inne och ute.Jag är brorsan i kattgänget.Mat är jag tokig i helst fisk.

Jag Lakrits tycker mycket om människor och att jaga möss och fåglar.

Jag  heter Vanilj och är lite nervös och rädd för främmande människor och ljud.

Vi är alla lika keliga och kärleksfulla Matte kallar oss för sina gosedjur.

Av inger Nilsson - 6 mars 2011 12:53

Idag har jag tagit fram pelargoner och fuchsior ur mörkret och planterat  om.HÄRLIGT Mitt äldsta barnbarn har åkt till USA med en kompis.

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards