Alla inlägg under oktober 2020

Av inger Nilsson - 31 oktober 2020 12:11

Jag har sparat en massa gamla tidningar både från skrubbar och de som har suttit i gamla väggar De äldsta är från början av 1900-talet. Det är både veckotidningar och dagspress. Jag har en Dagens Nyheter från mitt födelse år 1934. Jag förvarar dom i en gammal ölback i vardagsrummet. Det är kul att läsa gamla artiklar och annonser.  

Av inger Nilsson - 17 oktober 2020 15:26

Cecilia och Erik gifte sig 1905 på Kungsholmen i Stockholm. Mormor var från Småland och morfar från Närke. De sökte sig till Stockholm där det fanns arbetstillfällen. Morfar jobbade som murarmäster och mormor hade något arbete i ett hushåll.De flyttade till Eriksberg, nuvarande Kungsholms Villastad. Då fanns där bara små röda stugor. Där föddes mamma Märta 1906, morbror Sven 1908 och lilla Karin som bara blev ett och ett halvt år. Hon dog i sviterna av antingen TBC eller kikhosta. I samband med detta omkr.1912  flyttade de tiil ett hus nära Långsjön en bit ifrån Älvsjö. Så lillasyster Karin blev begravd i Brännkyrka kyrka. De talades väldigt lite om henne.

1918 blev det ett antal tomter till salu i Snättringe utmed Häradsvägen, Så morfar köpte  fem eller sex. På en tomt fanns det ett litet hus som de gjorde i ordning och bodde där till det större huset som morfar murade blev klart alldeles i närheten. Jag vet att de hade lite djur där gris, höns. Grannarna var Sigrid och Ture Eklund. Ture gick alltid med nerböjt ansikte och plockade upp allt han hittade på vägen. Mest var det kolbitar som hade tappats. Det var ransonering på kol att elda med. Tant Sigrid var farmor till Sven Eklund som vi umgås lite med idag också. När det större huset blev klart inredde de huset till bageri och mataffär. Mormor var den driftiga. Hon bakade allt bröd och mamma stod i affären. Mamma berättade att de kom med mjölken på morgonen med hästskjuts. Smöret såldes i bitar och silltunnorna stod på golvet, De hade också lite sybehör i ett skåp. Det skåpet står i mitt vardagsrum nu. Någon väg fanns inte. Det var bara en stig och spångar över vattendränkta områden. Dessa gick fram till Stuvsta station för järnvägen var framdragen. Jag tycker det är roligt att skriva lite om gamla tider så mina barn och barnbarn kan läsa senare.

Hej och hadet bra trots corona önskar Bloggtanten Inger 86 år

Av inger Nilsson - 10 oktober 2020 14:41

Vi flyttade från det lilla huset vid Sjövägen när min tvillingsyster och jag var tolv år. I huset hade mormors syster Sigrid och hennees man Werner bott. Min morbror Sven köpte det sen och därefter mamma Märta. Vår pappa Hilding följde med men flyttade senare. Han drack så mycket så det blev en massa gräl och mycket tokigt. Mamma och pappa skilde sig. Jag bodde på Dalkantsvägen med mamma och syster till jag var 20 år och gifte mig. Det blev två år till där med min man Bosse och vår lille son Björn. Vi fick sen en lägenhet i Hudddinge på Arrendatorsvägen. Oh, vad man tyckte det var fint med badrum och moderniteter som vi inte hade haft innan.

Vi åker upp vägen till huset som går förbi Snättringe kiosk. Det är en brant backe och en vänstersväng så är vi framme. I den branta backen åkte vi skidor på vintern och byggde flera gupp. Vi satte också ihop fem sparkar och åkte utför till kiosken. Det var inte så mycket trafik då så det gick bra. Vi hade många kamrater både killar och tjejer och hade kul ihop. Då var det djungeltelegrafen som fick gå. Vi spelade brännboll och badade i Långsjön på sommaren. Vi gick då i Segeltorps skola. När jag gått ut sexan började jag i realskolan i stan, Södra kommunala mellanskolan. Min syster gick kvar i Segeltorp. Vi hade alltid varit lika klädda men nu började vi klä oss olika. Jag åkte med treans buss från Snättringekiosken till Hornsplan.  Då blev man intresserad av busskonduktörer som ofta var snygga killar så man passade busstiderna. Bussen gick till Huddinge dit fick vi inte följa med. Det var bara dåliga tjejer kallades dom som åkte med dit.

När jag var femton år så träffade jag mitt livs kärlek en kille som hette Per Olof Hårdstedt Han finns inte idag. Vi cyklade och tog promenader om kvällarna. Vi pelade kort i Knallens affär som låg bredvid kiosken, med kompisar och en kille som jobbade där. Vi drack läsk, öl var det inte tal om. Det var bara pilsnergubbar som drack.

Nu var Maria och Karro redo med filmkameran. När vi kom fram stod en äldre herre där och jag frågade om vi fick komma och titta och filma. Det gick bra och han tyckte det var roligt. Han hette Bernhard. Det var jätteroligt att gå omkring och titta. Mycket var sig likt. Jag tyckte mycket om huset på Dalkantsvägen och den gamla bersån. Jag har alltid försökt att göra en berså på platserna där jag bott. Hela nostalgitrippen har varit jätterolig att göra tillsammans med min tvillingsyster Sylvie och Maria och Carro och lilla Felicia. Nu har ni fått veta lite om nina unga år.

Kram från Bloggtanten Inger 86 år

Av inger Nilsson - 3 oktober 2020 13:56

När vi hade gått ut småskolan och började i tredje klass så flyttade vi med mamma och pappa till ett hus som låg vid Sjövägen nära Långsjön. Huset finns inte kvar idag. Maria och Carro ville ändå åka dit för att filma platsen. De ska ha stort tack för att de filmade och att vi fick åka tillbaka till platserna. Det var jätteroligt- Vi hade tre kilometer till skolam. Vi cyklade mest och gick. Var det dåligt väder fick vi åka buss. Vi fick en mycket snäll fröken. Hon hette Naany Sjöberg. Jag minns inte att hon någonsin blev arg. Det fanns ett tvillingpar till i klassen, två killar. De hade väldigt svårt för att lära sig läsa. Fröken tog de lugnt och försökte hjälpa alla. Hade det varit idag hade man nog konstaterat dyslexi men det var inte uppfunnet då. De som hade det svårt behövde inte läsa högt. Alla fick uppmuntran och stjärnor i sina böcker. Det var inte så vanligt då när bara de "duktiga" fick. Vi fick sy och sticka mycket och rita och måla mycket. Jag tror det gjorde att alla var glada för skolan. Luncherna bestod av olika soppor. Två soppor tyckte jag var äckliga. Det var korngrynssoppa med citronskal och chokladsoppa där skinnet stelnat uppepå. Vi bodde i det röda huset i tre år.Den tiden minns jag som trevlig.

Ny till några speciella minnen från skolan och hemifrån. I klassen fanns några buspojkar. Vi skrev ju i våra böcker med en bläckpenna med ett vasst stift som vi doppade i ett bläckhorn. En av killarna kastade iväg bläckpennan så den träffade en flicka i huvudet. Blodet sprutade. Fröken fick plåstra om och trösta- Jag minns inte någonsin att fröken var arg. Antagligen fick killen lite skäll. En dag drack han ur bläcket också. Han hade nog några bokstäver men det var inte känt då. På rasterna lekte både tjejer och killar tillsammans. Vi spelade brännboll och hade snöbollskrig hej vilt. Alla var med alla och jag minns inga olyckor.

Jag minns att i huset exploderade ett fotogenkök i källaren så det blev en kraftig smäll och syrran och jag blev så rädda. Mamma försökte hålla lite värme i källaren så att inte potatis och morötter skulle frysa.

Mamma berättade att när jag var sjuk och hade feber hämtade jag en knapp i syskrinet och satte mig där att kissa. Jag gick i sömnen och hade mardrömmar som liten.

Nu till ett suspekt minne. Pappa hade en kompis Erik som körde bussen. Både pappa och han tyckte om att ta sig ett glas. En dag stannade bussen och Erik hoppade ur. Bussen var full av passagerare. In kom han och fick ett glas brännvin och körde sen vidare. Annorlunda tider var det. Kul att kunna skriva ner olika minnen.

Försök att ha det lite trevligt under hösten, Håll ut! kram från bloggtanten Inger 86 år.


Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards