Alla inlägg under januari 2017

Av inger Nilsson - 27 januari 2017 15:13

Jag tycker det är härligt att kunna börja med trädgårdsjobbet. Det går ju bra att kratta där snön är borta. Det finns också jättemycket grenar och kvistar som måste bort. Jag klipper också buskar som jag inte hann med i höstas(eller inte hade lust med) Clematis har jag några stycken. Vårblommande ska man klippa nu, så det har jag gjort, sommarblommande ska man vänta med, Sen har jag en vacker småblommande clematis som växer vid äppelträdet. Den når ända upp i toppen. Den rör jag inte.

Fåglarna har börjat att kvittra lite. Det gläder mig verkligen.  Jag har också ett korppar här med sitt speciella läte. Jag har läst att de lever i flock  ung. till sju års ålder. Sedan bildar de par och de kan bli femton år eller mer. Den är störst av kråkfåglarna och har 1,3 meters vingspann. I den nordiska mytologin hjälper korparna Hugin och Munin vishetens gud Odin. Varje morgon flyger de ut för att samla information. När de kommer tillbaka sätter de sig på Odins axlar och berättar allt. Hugin är den som tänker och Munin minns.

Här är en bild på min skottkärra. Det blir åtminstone tio kärror varje dag. Det skadar inte att röra på sig och att jag tycker jobbet ute är så roligt.

Hej från Inger och hennes tre missar. De har vaknat till och kommer in med möss och jamar och vill ha uppmärk   samhet.

Av inger Nilsson - 23 januari 2017 16:27

I onsdags fyllde min tvillingsyster och jag 166 år tillsammans. Det blev mycket firande hela veckan. På onsdagen åkte vi till Gnesta och firade på Humbles ett bageri och fik med jättegott bröd . Vi tog några goda bakelser. När vi kom hem så ringde en god vän till oss, Sven och bjöd oss på middag på Terassen i Nykvarn. Hans fru fyller på samma dag som oss. Det var trevligt att träffas och god mat var det. På torsdagen bjöd Sylvies dotter Susanne oss på lunch på Vidbynäs mat och konferens. Med var också Albin sju månader och mamma Hanna. Vidbynäs är en gammal herrgård i Nykvarn. Där var det mysigt och de hade god lunchmat.

Fredagen var jag hemma och förberedde min söndagslunch. Jag bakade rågbröd och frallor och stekte köttfärs och corn som jag skulle ha till  chile con carne. Jag måste laga vegetariskt också, några äter inte kött. På lördagen var det tårtkalas i Älvsjö för mina barnbarn Malin som blev 27 och Wictor 25 år. Väl hemkommen bakade jag en tårtbotten  och fyllde den. Tidigt på söndagsmorgonen fortsatte matlagning och dukning. Klockan trettton kom mina nära och kära. Trevligt hade vi det med lite sång och glada samtal. Jag fick bl.a en jättefin telefon. Så nu försöker jag att få den att fungera. Det hör till saken att jag inte hade önskat mig en sån manick men barnen tyckte jag skulle uppdatera mig. Nu tycker jag att det är riktigt roligt. På telefonen finns det också en larmknapp. Ramlar jag ute och slår mig så ringer det till barnen. De är rädda om mig. Det tycker jag är gulligt.

Kram från Inger 83-åringen  

Av inger Nilsson - 14 januari 2017 11:28

Idag lite sol och någon grad kallt. I vår blir det mycket ris att ta hand om efter den kraftiga blåsten här. Jag har gjort en liten trädgård i köket. Jag har satt basilika, persilja och dill. Från Maderia har jag fått av Ingela min dotter lite knölar att förodla. Det var Alstroemeria en blomma som härstammar från Sydamerika. Den har fått sitt namn av en av Linne,s lärljungar. Jag fick också Francesilla Mezela de colores. Det är en ranunkelväxt. I fönstret har jag lagerblad.Den är väldigt dekorativ tycker jag. Den får stå i kryddlandet på sommaren och inne på vintern. Jag har vattnat mina afrikanska liljor, pseudoakacia, diesta och fuchsior. De får en skvätt vatten en gång på vintern. De står i ett frostfritt utrymme som håller plus fem grader. I början av april när det inte fryser på min veranda ställer jag dom där.Det är härligt att börja tänka på den vår som kommer.

Lite vårkänning från Inger

LAGERBLAD    

Av inger Nilsson - 6 januari 2017 12:22

Trevlig Nyårsafton hos Elisabeths med god mat och vackra fyrverkerier. En önskan för det nya året är att jag själv och mina nära och kära ska få ett trevligt år och hoppas på att vi ska få vara friska och krya. En fredligare värld är verkligen någonting att önska också.

Jag har en prislista om Gala-Diner från Oscarsdagen den 1 december 1889

Grand -Hotel Hotel Rydberg

Detta fick man för kronor 3:50 Det fanns många olika rätter att välja på. Jag valde dessa.

Soppa: Buillon med pastejer

Fisk: stufad lake

Kött: Filet de beouef Jardinere

Efterrätt: Savarin a la creme

Vin: Saint Julien hel flaska kronor 4 halv kronor 2

I natt har det varit över 20 grader kallt och vi fick jättemycket snö häromdagen. Skönt, det ska bli mildare redan i morgon. Mycket vedbärning har det varit.  

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards