Alla inlägg under augusti 2017

Av inger Nilsson - 28 augusti 2017 17:00

Jag tyckte att det var roligt att komma tillbaka till skolan efter sommarlovet. Att mötas av glada barn  och kollegor och få höra hur sommaren varit. Ännu roligare var det att börja om med en ny etta, så förväntasfulla barn och föräldrar. Jag kan sakna allt detta ibland.

Nu ska jag berätta lite om när min tvillingsyster och jag började i Snättringe skola nära Stuvsta. Vi började i skolan när vi var sex år, 1940. Många tyckte att det var väl bra att börja så tidigt som möjligt. Det kanske inte var så lyckat. Vi var lite änsliga och höll varandra i handen. En snäll fröken fick vi. Jag tror hon hette Evy. Vi lärde oss att texta bokstäver och skriva skrivstil första terminen. Vi räknade förstås också och hade hembydskunskap. Jag har lite sparat från ettan, några blommor som jag ritat och målat. En julgranskaramell har jag också sparat. Den har jag satt i ett tittskåp tillsammans med mitt första gosedjur en liten katt och kläder som min mamma Märta sytt. Hon sydde alla kläder till min syster och mig. Vi var alltid lika klädda. Det var först när jag började i realskolan i Stockholm  och vi gick i olika skolor som vi började med olika kläder. I småskolan hade vi potatislov och skurlov. PÅ potatislovet åkte vi till vårt sommarhus,Lövvreten. Där hade vi stora potatisland, så det blev ett mycket plockande. På skurlovet hade vi lite annat för oss.Mamma Märta och mormor Cecilia gick på teater med oss. Jag kom ihåg att jag blev väldigt rädd när vi såg Snövit och de sju dvärgarna. VI kände tant Sigrid som städade i småskolan. Jag har tänkt på det efteråt. Tänk att knäskura med såpa och borste så många och stora golv, så slitsamt. Jag kan känna skurdoften än i dag.Min förtsta skolväska av läder sydde vår skomakare i Snättringe. Han hette Nyberg. Jag har den kvar. Den hänger på en krok i mitt lilla museum. På samma krok hänger en hollandshätta som vår duktiga mamma sydde.

NÄR DU RÄKNAR VÄNNERS SKARA LÅT MIG EN AV DEM FÅ VARA

Kramar till er från Bloggtanten Inger  

Av inger Nilsson - 7 augusti 2017 11:49

Det är roligt att ha olika växter som blommar. På våren lökväxter, sedan sommarblommor och  nu höstanemoner, stormhatt, flox och rudbeckia den gamla sorten. Jag ska klippa ner de vissna blommorna på stäppsalvian. Jag läste i en trädgårdstidning att då blommar de om i september. Vi har nu äntligen fått regn. Det har varit kraftiga skurar som  inte är så bra för blommorna. Men regnet var verkligen välkommet. Jag har så fina flitiga Lisor som jag fått av en kollega från skoltiden, Solvej. De blommar mycket ända in på hösten. Nu tar jag det lite lugnt. Jag har skadat hälsenan och ska gå på sjukgymnastik. Det är inte lätt att vara still när jag är van att hålla igång. Mitt barnbarn Linus har sommarlov så han hjälper mig med gräsklippning. Han fyller femton år idag så jag ska gå på en lten fest. Den hålls i den gamla ladan på Lövvreten som har inretts till ett jättefint hus av Linus mamma och pappa.

Lite poesi:

PLOCKA LIVETS ROSOR MED EN VARLIG HAND

TÄNK PÅ ATT ÄVEN TÖRNEN VÄXER DÄR IBLAND 

Sensommarhälsningar från Bloggtanten Inger 83 år  

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards