Alla inlägg under november 2015

Av inger Nilsson - 25 november 2015 15:09

Min son Björn har träffat en trevlig kvinna från Kuba. I förra veckan lagade hon jättegod kubansk mat i mitt kök och bjöd oss. Det var ett mört och gott kött som hon brynte och kokade efter i en tryckkokare. Oh, så mört det blev. Jag måste nog köpa mig en tryckkokare, Hade en för länge sedan. Vi fick ett gott ris till med svarta bönor med lök och kryddor , spiskummin och lite olja. De svarta bönorna kokades med riset. Så riset fick en mörk färg. Det såg väldigt snyggt och aptitligt ut. Till det var det också kokt kassawa. Lika gott kokt som stekt. Smakar lite som vår potatis. Lite vitlök, olja och spiskummin gör det  mycket gott. En mycket god fruktmarmelad åt vi till ost. Marmeladen kom från Kuba. En god sallad fanns också som tillbehör. Gott och trevligt med lite annorlunda mat med olika kryddor. Det blev en fin kväll med mycket prat om svensk och kubansk mat.

När jag växte upp användes bara salt och vitpeppar och kryddpeppar till lutfisken. När olika kryddor dök upp var alla lite skeptiska. Nu finns det så mycket att välja på så det är bara att krydda på. När de första pizzorna dök upp var det en gubbe som sa; Fy fan nu lägger dom räkor på pannkakorna. Jag kommer ihåg när vår familj besökte en pizzeria för första  gången. Vi tyckte det var en upplevelse. Ja, det har hänt mycket i matkulturen under mina 82 år.

Försök att kasta så lite mat som möjligt. Stunsa till resterna och GÖR NÅGOT GOTT AV DOM.

Av inger Nilsson - 8 november 2015 16:11

Min tvillingsyster Sylvie och jag hade två trevliga herrar på besök Rune och Olle. Vi bjöd på lunch och kaffe. Rune har bott på det gamla torpet Lövvreten med sin farmor och farfar. Där bor min syster nu. Olle har en stor trädgård med jättefina växter och plantor. Båda känner väl till alla gårdar och människor som bott och bor här runtomkring. Mycket från gamla tider får vi veta.  Det blir mycket prat och många skratt. KUL!!

Olles farmor och farfar fick nio barn. Huset hade bara ett rum och kök men byggdes till med ett som vi kallade kallrum. Det hade ett cementgolv. När jag tänker på hur trångbott det var och utan vatten och el så kan jag inte förstå hur folk orkade på den tiden . Det här var i början på nittonhundra talet. Allt vatten fick hämtas från sjön. En ordentlig uppförsbacke var det. Mycket vatten måste det ha gått åt till alla i familjen och till djuren. Det var ju ett litet jordbruk med allt jobb som det innebär. En oinredd vind fanns det med små fönster. Där satt Runes farmor och vävde på en hemsnickrad vävstol . Ljuset kom från en liten fotogenlampa eller en karbidlampa. Karbidlampan kommer jag ihåg att vi använde när vi kom till Lövvreten. Den luktade väldigt illa. Vävstolen finns kvar ännu, Ingela min dotter väver på den. Mamma, mormor och morfar köpte Lövvreten att ha till sommarbostad 1939 när Runes farmor och farfar slutade med jordbruket. Trots allt slit blev de 90 år. Vi har varit på Lövvreten alla somrar och lov.

Husförhörslängderna i Dillnäs Lövvreten finns med tillbaka till 1799. Det har bott en brokig skara folk där. Jag har fått veta att Dillnäs församling tydligen ägde torpet Lövvreten 1836. Där satt en man som blev straffad förr

lönnskaläge dvs. han hade ett förhållande med en kvinna utan att vara gift. Han blev förlåten av kyrkan efter något år. Där fanns också invalider och dom som var lite eljest. Jag tror inte Dillnäs socken hade Lövvreten så länge för efter detta togs torpet över av en ensam kvinna. Jag ska försöka forska lite mer om detta.

TÄNK PÅ ATT SKRIVA NER OM GAMLA TIDER. Det är roligt för yngre generationer att få lite vetskap.

Kramar från Bloggtanten 82 år.

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards