Alla inlägg under april 2016

Av inger Nilsson - 24 april 2016 16:11

Idag har det blivit en hel del gjort. Det har varit kyliga dagar med hagel, regn och snö, ett riktigt aprilväder. För bönderna är det ju ett bra väder. Det sägs att aprilsnö är som fåragö (fårgödsel). Jag har huggit tändved,då använder jag en vanlig yxa. Jag har en stor vedklyv som jag annars klyver veden med. Björn har varit ute med motorsågen och sågat ner en björk, en tall och en asp. Så nu blir det klyva av. På förmiddagen kom mitt barnbarn Anton med en gädda som vägde fyra och ett halvt kilo. Mina tolvtassar Saffran, Vanilj och Lakrits blev som tokiga när de kände lukten av gäddan. Jag har kokat den i snickarboden där jag har en liten gasolspis. Jag vill inte koka inne för det blir en sån skarp fisklukt. Nu har jag rensat den och katterna satt bredvid och dom fick varsitt skrovmål. Sen slickade de sig belåtet om munnen och började tvätta sig. Då förstår man att dom blivit nöjda. Det blev mycket gädda så jag frös in en del. Påskliljorna har jag tagit bort i mina verandalådor och satt ut dom lite här och där. Det fick bli penseér där. De är ju så tåliga mot kyla. Det har varit flera frostnätter efter varandra.

Igår var min tvillingsyster och jag i Skärholmens kyrka och lyssnade på en konsert. En väninna till oss kom dit också. Det var en fin konsert med många som sjöng solo med kören i bakgrunden. Min dotter Elisabeth och hennes man Per är med i kören och de sjöng också solo. Sedan gick vi och åt en god lunch på Röda Cafet i Wårby.

Av inger Nilsson - 19 april 2016 14:28

Äntligen efter 14 dagar har jag fått igång min mail. Jag bytte dator och då funkade inte mitt gamla lösenord. Har ringt till Telia ett antal gånger och då påstod dom att dom hade skickat ut lösenord två gånger. Jag har inte sett röken av några brev från Telia. Sista gången jag ringde så lovade dom att skicka ett vanligt brev. Det fick jag idag så nu är mailen igång igen. Jag tyckte det var ganska skönt att vara utan en tid.

Vi har trädgårdsmästare Olle här i Nykvarn. Han är jättetrevlig och har så fina plantor att sälja. Syrran och jag köpte penseèr. Det är väl underbara blommor i så många färger och mönster. Jag ska sätta dom i mina lådor på verandan men påskliljorna får vara där en tid till. Några dagar har det varit ett aprilväder här regn, hagel och sol. Jag försöker att  bli klar med krattningen den här veckan. Efter det vill jag bara jobba i trädgården med buskar, växter och blommor. Jag har också en del gamla grejor att sätta ut. Det tycker jag ger lite trivsel i trädgården.

HÄRLIG VÅR PÅ ER Kram från Bloggtanten Inger




































Av inger Nilsson - 5 april 2016 10:20

Det blir inte så mycket bloggande nu. Trädgården tar mycket tid. Jag tycker det är härligt. Det är roligt att gå runt på min tomt.  Det kommer upp något nytt varje dag. 

Jag har vildsvinen runt om mig. Tur är att dom inte har gått in i min trädgård. Det kanske är för jag har stenpartier och ganska mycket grejor framme. Mina tolvtassar, kissarna springer ut och in i kattluckan kanske de blir störda av ljudet. Grannarna har ofta besök av svinen. Deras gräsmatta ser ut som de har plöjt upp ett land färdigt att sätta potatis på. Jag och min tvillingsyster Sylvie har ett stycke skogsmark en bit ifrån oss, Hårkrankadalen. Där jagar vår granne vildsvin. Nu har jag fryst in femton kilo vildsvinskött. Jag tycker det är ett gott kött och helt ekologiskt. Det blev både stekar, fileèr och färs. Vi har prövat att grilla köttet men jag tyckte att det blev för torrt. Bäst är att lägga köttet i en gryta och låta det puttra med mycket godis t.ex enbär, äpple , rosmarin och lite vitvinsvinäger.

Vårkramar från Bloggtanten Inger 82 år 

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards