Alla inlägg under maj 2015

Av inger Nilsson - 23 maj 2015 10:35

Ingela och jag har sjösatt roddbåten. Vi tog en roddtur till bäverhyddan på andra sidan sjön men vi såg ingen bäver. Förra sommaren såg vi bävern på andra sidan sjön. När den såg oss kastade den sig i sjön och simmade mot oss. När den kom närmare båten slog den med sin kraftiga stjärt. Hade vi suttit i kanoten hade det varit risk för att vi kunde ha 

 kapsejsat. Vi kan ro två stycken för det finns fyra rorkultar. Det är kul man får upp farten och det är lätt att ro.

Det är otroligt att se hur fort det går för bävern att fälla ett träd. Den bygger sin hydda och tunneln under vattnet med väldigt tjocka grenar. Det måste vara starka djur. Jag har läst att om dom tappar en tand så växer det ut en ny. Det ska bli roligt att följa bävrarna i sommar och följa deras framfart både på land och i vattnet. Vi kanske kan få se några ungar också.

Annars är det trädgården som gäller med plantering och frösådd. En härlig tid tycker jag.

Vanilj, Saffran och Lakrits , mina Tolvtassar har det mysigt fångar många möss och latar sig i solen.

Försommarkramar från oss Bloggtanten



Av inger Nilsson - 10 maj 2015 11:04

Jag ger mina barnbarn bowling i julklapp. Då åker vi vuxna och barnbarnen och bowlar i Strängnäs. Vi har gjort det dom senaste fyra åren. Det är verkligen skojigt med musiken till och alla glada rop och dans när det blir strike. Vi äter också där. Då är det ett fint dukat bord i ett rum. De har väldigt god mat där. Vi fick kyckling och fläskfile med potatisgratäng och mycket grönsaker.  Det fanns också god vegetarisk mat till några av barnbarnen Tillsammans var vi femton personer. Vi åt först och bowlade i en och en halvtimme. Jag har inte bowlat förut innan bowlingen i Strängnäs. Det är jättekul tycker jag. Att kunna göra något gemensamt för alla åldrar är verkligen roligt.

Idag är det mulet så nu ska jag passa på att klyva ved.

Kram från Bloggtanten

Av inger Nilsson - 5 maj 2015 09:58

Idag har jag hört göken. Det är en härlig känsla. Det är den sista fågeln som jag väntat på inför sommaren. De andra är tranan, duvan och lommen. Jag har antecknat när jag hört göken de senaste åren och det har varit den här veckan. 2012 den 8 maj, 2013 den 7 maj, 2014 den 9 maj och 2015 den 5 maj.

Jag har planterat två st. Helleborus-Hybride (julrosor) som jag fått av min son Björns nya trevliga kvinna. Hon har en blomsteraffär och och nu hade blivit försent på säsongen att sälja julrosorna. Färgen är lite ljusrosa. Jag har också fått en del lökar att plantera. Det är jag jätteglad för. Blommor kan jag ju inte få nog av.

Jag har varit i Skärholmens kyrka och lyssnat på sång och musik. Min dotter Elisabeth och hennes man Per sjunger i kör. Alla deltagarna sjöng solo. Elisabeth sjöng en sång som hon hade skrivit texten till och mitt barnbarn Wictor hade komponerat musiken. Per sjöng Håll mitt hjärta av Björn Schifs. Han gjorde det verkligen känslosamt och vackert.

Idag ska jag träffa några kollegor från skolan och gratulera en 60-åring. Det är roligt att hålla kontakten och det blir mycket skolprat. Skolan ventileras mycket i dessa dagar. Jag tror inte att det bara är löner och vidareutbildning som behövs. Lärare och elever och föräldrar behöver samtala tillsammans hur man får ett bättre klassrumsklimat. En del barn är mycket utåtagerande och behöver extra stöd. Det är inte roligt för lärarna att höra, det här vill jag inte göra och en massa svordomar. Det är viktigt att eleverna tillsamman med sina lärare diskuterar klassrumsklimatet och vilka jobb som ska göras. Alla elever måste också få tid för eget arbete även de svaga som har svårt att hänga med.

Fler lärare behövs också för att man ska kunna se elevers förmåga. En sak jag alltid talade  om under min lärartid var att nyutexaminerade lärare behöver under en tid att vara tillsammans med en erfaren klasslärare. Nyutbildade lärare är mycket kompetenta teoretiskt men inte i det sociala spelet i klassrummet. Under mina år i skolan har jag sett nyutbildade lärare som har gått från skolan och inte orkat med. Det är verkligen synd och slöseri med bra arbetkraft. Tyvärr fick jag inte gehör för detta. Politikerna måste lyssna mycket mer på de som är ute på fältet. De är ju dom som vet bäst. Det här med tidiga betyg är jag säker på att det inte ger bättre resultat. För de som har det lätt för sig i skolan är det ju kul att få bra betyg. Hur går det för dom som måste jobba hårt för att få godkänt och kanske inte ens kan nå upp till de kunskapskraven. Fler lärare behövs men också omorganisation inom skolans ramar. Jag älskade mitt lärarjobb och saknar det än i dag. Jag arbetade tills jag var 73 år.

Kramar från en Bloggtant på 81 år och  engagerad i trädgårdsjobb, skola och katter. 


Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards