Alla inlägg under januari 2012

Av inger Nilsson - 25 januari 2012 17:40

Efter femte klass började jag i realskolan i Stockholm. Då hette skolan Södra kommunala mellanskolan. Sedan bytte skolan namn till Högalids samrealskola. Min tvillingsyster gick kvar på skolan i Segeltorp. Hon blev senare damfrisör. Det blev en stor omställning för mig. Jag åkte buss varje dag från Snättringe till Zinkensdamm. Det var kul med alla olika busskonduktörer som jobbade. De var väldigt bussiga om man var lite sen så väntade dom på en. Min tvillingsyster och jag hade alltid varit lika klädda men nu bröt vi den klädkoden. Det kändes konstigt första tiden. Vi hade många olika lärare. En del var bussiga andra väldigt stränga. Det  som jag vi tyckte var mycket bra var att  vi fick lagad mat på lunchen. Vi fick ju bara otäcka soppor i Segeltorpsskola. Året var 1946. På lunchrasten fick vi gå utanför skolan.Vi gick ofta till Zinkensdamms idrottsplats och tittade på  matcher. Vi hade också idrott där. På Hornsgatan fanns det ett konditori som vi sprang till och köpte kakor och godis. Det konditoriet finns kvar idag också. Fortsättning följer....

Av inger Nilsson - 19 januari 2012 12:59

Härligt med det nya året när ljuset kommer åter. Vi hade en trevlig nyårsafton i ett nybyggt hus med utsikt över sjön.Vi åt gratinerad hummer och annan god mat. Vi tände ljuslyktor som svävade upp mot skyn. Det var jättevackert. Vi hade också ett fint fyrverkeri. Det har varit många dagar med gråväder. Katterna håller sig mycket inomhus.  De letar upp varma ställen som vid kaminer och element.Saffran, Vanilj och Lakrits är mycket sociala och gosiga Så fort man går förbi dom så "pratar dom". Det är mysigt att ha levande varelser i huset Jag hör kråkor och korpars läten. Jag tror att dom letar efter lämpliga platser för att bygga bo. Just nu är det lugnt i trädgården. Mina vita julrosor blommar för fullt. Det är väl en magisk blomma som kan blomma så vackert i kylan.

Av inger Nilsson - 5 januari 2012 19:37

 

Av inger Nilsson - 5 januari 2012 19:17

Av inger Nilsson - 4 januari 2012 11:36

Jag stiger upp tidigt, tänder ljus och sätter på radion .Julmusiken flödar. Det blir julstämning fast att vi inte har fått någon snö.Sedan tänder jag i braskaminen. Det sprakar mysigt. Jag gör mig en kopp kaffa och sitter och myser. Sedan griljerar jag skinkan, pyntar det sista och slår in lite klappar. Barn och barnbarn far lite ut och in och önskar God Jul. Klockan 2 är det julglögg som min yngsta dotters familj bjuder på i vävstugan. När vi kommer dit brinner marschaller och vedkorgar. När jag öppnar dörren till stugan slår en härlig doft av glögg emot mig. Vi är fjorton stycken. Det är mina barn och barnbarn med familjer. Vi har det trevligt och pratar och gör upp lite tider för resten av julafton. Sedan  går alla till sitt och tittar på Kalle Anka. Vi går en julbockspromenad. Vi går ett fackeltåg med start från mitt hus till stugorna vid sjön. Vi har lagt ut en granrisstjärna. Alla har med sig marschaller som vi sätter runt stjärnan. Det blir jättevackert. Då tänker vi på de nära och kära som inte är med  oss längre. Vi sjunger julsånger och önskar varandra en riktigt god jul. Efter detta går vi ut i skogen och letar efter julbocken. Fast en del av mina barnbarn inte är små längre vill alla vara med även vi vuxna. När vi kommer fram till julbocken delar han ut små presenter och bjuder på godis. Sedan går vi hem till mig och äter en härlig julmiddag som vi alla har hjälpts åt att laga. När vi diskat undan kommer tomten och delar ut klapparna. Vi avslutar aftonen med kaffe och tårta. Detta julaftonsfirande är en tradition som vi hållit på med i många år. Jag tycker det är ett trevligt firande. 

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards