Alla inlägg under juni 2013

Av inger Nilsson - 30 juni 2013 13:18

Det blir inte så mycket bloggande på sommaren. Det finns ju så mycket annat att pyssla med. Trädgården tar ju mycket tid men är ett kul jobb. Det växer och blommar så det knakar. Jag har många aklejor i min trädgård i rött, mörkblått, ljusblått och vitt. Förra sommaren köpte jag gula aklejor som blommar nu. I höst får jag sprida frön så det blir flera. Jag har många gammaldags växter i min trädgård som jag har flyttat hit från det gamla torpet vid sjön. Där bor min tvillingsyster nu. Jag och min syster har styckat tomter åt våra barn  där. Några har byggt färdigt andra håller på och bygger. Torpet vid sjön köpte min mamma, mormor och morfar 1939. Då fanns det växter där som fortfarande växer bra som jag har flyttat ner till mitt hus. Jag bor tio minuter från sjön. Pionerna har jag inte haft tur med nere hos mig. Stormhatt , aklejor, digitalis,malva,rudbeckia, borstnejlikor, iris, liljor och många andra växter trivs hos mig. Jag har också flyttat ner ett lärkträd som har tagit sig bra. Lärkträd planterades in i Sverige på 1800-talet. Dom kommer ifrån Tyskland. Jag ska berätta mer om stormhatten. Den kallade min mormor för blå duvan. Blommorna liknar en liten duva och är mörkblå.Jag läste om att det var Europas giftigaste blomma. Jag har köpt en stormhatt som blommar i ljusbått och som har helt olika blommor och blad mot blå duvan. Det är roligt att bevara gamla kulturväxter och blanda med lite nymodigheter.

Av inger Nilsson - 9 juni 2013 19:06

Idag har det varit ett rejält åskväder med stora hagel. Så det blev innejobb istället för  trädgård. Jag har varit på studentfest. Vi firade ett av mina barnbarn. Det är roligt med alla glada människor. Nu har jag satt ut alla mina plantor i trädgården. Allt växer så det knakar. Klippning av gräset måste göras minst en gång i veckan. När jag vaknar på morgonen tar jag alltid mig en runda i trädgården och gläds åt allt som blommar och växer. Jag har så tätt med växter i rabatterna så jag behöver inte rensa ogräs. Jag har ogräs på andra ställen så det räcker. I sinnenas trädgård har jag satt upp ett konstverk som föreställer havet. Jag har slagit sönder en Höganäs kruka. Skärvorna har jag lagt ut i trädgården. Det är kul att pryda Sinnenas trädgård med olika saker. Tomatplantorna växer flera centimeter per dygn. När tvilingsyrran och jag var små gillade vi inte tomater. Då sa mormor ni ska få ett fat med socker att doppa tomaterna i. På så sätt lärde vi oss att tycka om tomater. Det är ett bra tips att få barn att äta tomater. Just nu sitter mina tre katter och äter kvällsmat. Alldeles bakom sitter skatan och väntar att det ska bli något över. Katterna bryr sig inte om skatorna. De har insett att det inte går att fånga dom och skatorna har förstått detta. Det är kul att studera dom. I morse vittjade jag nätet och fick fyra abborrar och två braxen. Jag kokade fisken åt katterna. De blir som tokiga när de känner fisklukten. Det blev en riktig fiskfest för Saffran, Lakrits och Vanilj.

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards