Direktlänk till inlägg 17 februari 2021

Riktigt vinterväder, sparkar och pampuscher och muffar

Av inger Nilsson - 17 februari 2021 10:39

Flera veckor har det varit kallt och snö. På nätterna _ 20 grader kallt och om dagarna omkr. 10 gr. Idag är det bara några minusgrader och i slutet på veckan ska det bli tö. Det är inte så bra tycker jag , det blir så halt ute. Då är det bra att ha sparken. I söndags bjöd Ingela min dotter ett gäng på semlor och kaffe. Vi satt ute på hennes altan med avstånd förstås. Hon hade bakat jättegoda semlor efter ett gammalt recept. Då hette det hetvägg. Mer om att åka spark. Alla åkte spark, när min tvillingsyster Sylvie och jag växte upp i Snättringe. Det hör nu till Huddinge kommun.De åkte   alla  både till   affären  och till att besöka vänner. Nu till skodonen. Syrran och jag hade några bruna filtstövlar minns jag. Damerna hade något som kallades pampuscher. De var gjorda av gummi med plats för en klack. Pampuscherna drog man på över sina skor. Dom skulle vara bra att ha idag också men det finns inga att köpa. Alla damer hade en muff. En muff är som en tygväska med  skinn som man kunde trä händerna i, varmt och skönt. Där fanns också plats för portmonnän. Jag undrar om det modet kommer att dyka upp. Barnen hade börjat med overaller men damerna hade inga långbyxor att ha på sig på vintern. De hade kappa och måste väl haft tjocka stickade strumpor på sig. Karlarna stövlade väl omkring eller använde pjäxor. Idag ser man inte många med pjäxor.Det finns ju så många sköna stövlar som inte fanns på 40_talet. Mamma stoppade alla våra strumpor. Det höll hon ständigt på med. Alla stickade sina sockor och strumpor då för tiden. Hon satte i en stoppsvamp gjord av trä för att det skulle gå lättar att stoppa. Jag har en stoppsvamp kvar. Att stoppa strumpor nu är ett minne blott för de flesta. 

Nu önskar jag alla en fortsatt fin vinter trots coronan. Hej från bloggtanten Inger 87år


 
 
ingrid

ingrid

18 februari 2021 09:56

Hej,ja kallt har vi haft nu i 3 veckor nätterna omkring 7-10minus gr.Ovanligt här vid Hallandskusten.Men oh! så vackert väder med snö och sol.Det har blivit fina promenader varje dag.Nu är det snart mildväder på gång.Jag använder broddar varje dag när vi går ut med hunden.Min sambo trillade och slog i armbågen,som tur var så gick det bra.Jag åt igår också semlor.Det bästa var när man fick hemgjorda som mamma hade bakat.Ha nu en fortsatt fin Februari.Skönt att vi snart är framme vid Mars månad.Nu räcker det med vintern .Kram:Ingrid

http://amandaaflisa.bloggplatsen.se

inger Nilsson

21 februari 2021 18:16

Hej!
Nu har vi också mildväder här. Vägarna är nästan bara. Det har varit lite solsken idag och härligt att höra talgoxarna. Jag håller på att göra register och skriva rubriker och innehåll över mina bloggar. Jag har bloggat i tio år. Kram från Inger

 
ingrid

ingrid

21 februari 2021 21:23

Hej,jag hade en blogg som hette Bloggspace i några år.Men den lade dom ned.Den tyckte jag var en bra blogg.Jag är ju mest på Instagram.Men jag har inte lagt upp några foton på länge.Nu väntar vi på att bli vacinerade framöver.Har du blivit vacinerad?.Ha en bra vecka.Kram:Ingrid

http://amandaaflisa.bloggplatsen.se

inger Nilsson

27 februari 2021 17:27

Hej
Jag hoppas också på vaccination snart. Det börjar bli lite tråkigt. Jag längtar till att jag kan fika och äta ute på något matställe. Jag har varit ute och ställt undan mina sparkar och tagit fram mina plastmöbler.
Kram från Inger

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av inger Nilsson - 13 december 2021 15:06

Det är grått och disigt och nollgrader- I december har det också varit en mycket kall period med minus 15 grader.Jag har julpntat lite med ljusstakar, tomtar och dukar m.m. Jag bakar kokostoppar. Jag ska ge mina barn och barnbarn-i varsin påse . Jag ...

Av inger Nilsson - 17 november 2021 15:51

Nu är det verkligen gråa och mörka dagar. Klockan är 16.00 och det är svart ute. Det duggregnar så det har bara blivit vedhämtning och fika hos min tvillingsyster. Vi ses och hörs varje dag. I dessa pandemitider är det verkligen roligt att ha en syst...

Av inger Nilsson - 18 oktober 2021 11:47

Mycket är att tänka på till hösten, plocka in en massa prylar jag alltid ställer uti trädgården- Jag har också klippt buskar , rensat och tagit bort en massa visset. Jag har haft tre gulliga katter sen dom föddes, Vanilj, Lakrits och Saffran i fjor...

Av inger Nilsson - 19 september 2021 15:21

Den 4 september fiskar vi kräftor. Det får killarna ordna. Först träffas vi vid sjöstugan och bryggan och grillar lite gott. Det var kyligt på kvällen så jag klädde på mig mycket kläder. Per och Björn vittjar burarna två gånger på natten. Det blev in...

Av inger Nilsson - 25 augusti 2021 12:47

Idag fyller min son Björn 67 år och mitt barnbarn 33 år. De blev hundra år ihop. Vi hade kalas hos Björn i lördags på hans veranda. Ingela hade hittat på lite kul med några små presenter. Hon grattade från kungen och Silvia. Björn hade lagat maten . ...

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2021 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards