Alla inlägg under oktober 2017

Av inger Nilsson - 23 oktober 2017 10:47

Höstveckorna går verkligen fort med regn, sol och blåst. Jag har kört in ved i boden så jag hoppas att det räcker för vintern. Jag eldar jättemycket i mina kaminer för det blir en så härlig värme. Jag har det mesta klart ute just nu. Det kanske kan bli krattning längre fram om det inte blir snö tidigt. De flesta krukorna har jag tömt men jag har en del blommor som måste vara inne. Mina afrikanska liljor har jag satt uppe på ett kylskåp och ett frysskåp som jag har i ett utrymme som jag har lite värme på. Mina fem fuchsior sätter jag i pumphuset där det är fem plus på vintern. När min mamma Märta gick bort 2005 övertog jag en fuchsia som jag har delat under åren så det blivit fem krukor.

I helgen har jag gjort kåldolmar. Mina barn älskar kåidolmar. Det är inte lätt att få till dom. Jag tycker det är jobbigast att linda in köttfärsen och få kålbladen att sitta ihop. Gott blev det och uppskattat. Svampplockning blev det också. Det finns ju jättemycket trattkantareller, dessutom hittade jag ett ställe med svart trumpetsvamp. Det går säkert att plocka mer svamp. De fryser inte så lätt.

En fortsatt fin höst önskar Inger Bloggtanten 83 år ett tag till.  

Av inger Nilsson - 7 oktober 2017 15:32

Idag har vi röjt sly och buskar på vår lilla väg till Lövvreten. Det är en privat väg  och vägförening. Vi är

många som hjälps åt. Det är mina tre barn och barnbarn och Sylvies fyra barn och barnbarn. Alla har hus eller tomt. Mina barn har alla hus. Ingelas är färdigt och hon oTänk omch mitt barnbarn Anton bor där. Björns hus är snart färdigt som han bygger själv. Elisabeth och Per och mitt barnbarn Linus har snart den gamla ladan omgjord och färdigbyggd. Ingela och Björn bor här permanent. Elisabeth, Per och Linus har en liten lägenhet i Nykvarn. Efter avslutat arbete grillar vi korv och umgås.  

Det är mycket höstjobb på tomten. Jag tar bort vissna sommarblommor, delar på perenner. gräver i rabatter och rensar ogräs. Allt har vuxit så mycket i år och blivit för stort. Det är många dagar med regn och rusk. Alla höstens färger är ju underbara. Lyser solen en dag då blir man extra glad åt av att gå ut i skog och mark.

Jag har kluvit all ved färdig inför vintern. Det går åt mycket ved till mina kaminer. Jag har en braskamin och en gjutjärnskamin med prästkragar på. Det är en Bolinders nr. 101. Jag har fått den av min granne Kalle på Skiren. Han är borta sedan länge.

Kaminen är säkert mycket över hundra år. Den knastrar och sprider en härlig värme i vardagsrummet.

Lite poesi:

När dagarna är trista och grå, då tänker jag just som så:

Tänk hos Ida man skulle vara för hon är själva solen klara.

Höstkramar från Inger Bloggtanten 83 år


Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards