Alla inlägg under januari 2016

Av inger Nilsson - 22 januari 2016 16:53

De senaste två veckorna har det varit mycket kallt  här på Täppan i Sörmland. I morgon ska det bli lite mildare och snö. Jag har gått i skytteltrafik mellan vedboden och mina kaminer. Det är härligt med en sprakande brasa som ger skön värme. På våren och sommaren får man se till att fixa ved så det räcker över vintern. Jag har hjälp av min son Björn och Gert .De fäller träden och sågar till lämpliga kubbar. Jag klyver veden själv. Det tycker jag är ett kul jobb. Jag gör av med femton kubikmeter under vinterhalvåret. Jag börjar dagen med att aska ur mina kaminer och och sätta fyr i dom. Jag har en vedspis också där jag kan laga mat när elen försvinner, för det gör den ibland.

Jag har en underbar bok som heter VED av LARS MYtting. Det är en härlig bok som jag rekommenderar er att läsa." Så här skriver LARS MYTTING OM ELDEN

Äntligen är tiden kommen, den kalla underbara tiden. Sen oktober kanske. En dag då elementen får stå på oavbrutet och huset ändå är kallt, en dag då värmen i bilen får stå på för fullt. Det är en dag då det passar att gå till vedstapeln och börja leva med vintern". Jag håller verkligen med om detta.

Jag tycker förstås att det är skönt när det blir så varmt att jag slipper elda. Allt har sin tjusning.

Idag har jag varit och handlat i Nykvarn Jag kör bil dit. Det är 12 kilometer. Oftast är vägen bra och sandad men det finns dagar då jag får hålla mig hemma. Jag är ordförande i vår vägförening så när det har snöat får jag gå ut och titta om vägen behöver plogas och sandas.

Jag bor i en röd stuga i skogen omgiven av en härlig trädgård. Till sällskap har jag mina tre katter, Saffran, Lakrits och Vanilj. 

Kramar från Bloggtanten 82 år och mina tolvtassar

Jag tycker att gamla uttryck är roliga. Det här sa min mormor Cilan innan flygåldern, kommentaren till osannolikheter "HAR DU SETT MIG FLYGA?

Av inger Nilsson - 17 januari 2016 18:34

Av inger Nilsson - 17 januari 2016 17:13

Den 18 januari fyller jag och tvillingsyrran 164 år, inte dåligt VA! I går hade jag min födelsedagsfest med barn och barnbarn och deras respektive. Jag hade hållit på med lite förberedelser i veckan, bakat matbröd och lagat soppor. Jag sparar alltid skinkspadet och skinkrester från julskinkan och kokar ärtsoppa. Det är uppskattat. Det fick bli en Minestronesoppa också för dom som inte gillar ärtsoppa och en vegetarisk variant. Till efterrätt lagade jag saffranspannkakor med grädde och jordgubbar som jag plockade i somras.Jag har mycket jordgubbar i frysen för jag tycker det är jättegott. Det blev en trevlig fest och det är alltid roligt att komma tillsammans och skratta och sjunga. Idag söndag hade min tvillingsyster fest. Det var kul att träffa alla hennes barn och barnbarn och deras respektive. En trevlig nyhet var att hennes äldsta barnbarn väntar smått till sommaren.

Det här skrev vår lilla mamma till mig och syster Sylvie när vi fyllde 60år.

Det var för länge sen  och då

det kom två töser, små, så små

men växte gjorde de ändå

och blev så söta så.

Och tiden gick och barn de fått

men hållit ihop i vått och torrt.

Så nu får vi Hurra för de två

som idag fy-ylle-er se-extio.

musik:Bellman Mel Så lunka

Vi vägde under två kilo när vi föddes och kom en månad för tidigt.

I morgon fyller jag 82 och kan väl skriva

Kramar från Bloggtanten Inger 82 år.


Av inger Nilsson - 8 januari 2016 16:30

Ett ok hade man till hjälp för att hänga hinkar på när  man hämtade vatten vid en källa. Det kunde vara lång väg till vattenkällan. Två hinkar hängde på oket och så hade man en hink i varje hand.

Det finns olika uttryck när det gällde oket " DET KÄNNS SOM JAG BÄR ETT OK PÅ MINA AXLAR". Det sa man när något kändes svårt."Ett OK HAR LYFTS FRÅN MINA AXLAR", när svårigheterna hade försvunnit. Idag är det väl många som inte vet vad ett ok eller vad det används till.   

Kramar från en som varit med Bloggtanten 81 år    

Av inger Nilsson - 6 januari 2016 16:00

 Idag hade jag besök av två trevliga grannar från Täby soldattorp. Det ligger ungefär två kilometer från Täppan,Lövvreten där jag bor. De ville höra lite om vilka som bor i trakten och har bott där. Som jag berättat i en annan blogg så kom jag och min tvillingsyster Sylvie till Lövvreten när vi var fem år. Lövvreten hade vi som sommarbostad och vi har varit där på semestrar och lov till vi byggde hus själva på en utäga till Lövvreten.

När min syster och jag växte upp hade vi lekkamrater här på somrarna Vi lekte mycket med Sune som då bodde på Guldsmedsmora Det var ett litet torp med hästar, kor, grisar och höns. Innan de kom till Guldsmedsmora bodde de på Täby soldattorp. Där var bara ett kök och en liten kammare. Där bodde Sune, Sunes mamma, två morbröder, mormor, morfar och gammelmormor.Alla låg i köket utom gammelmormor som låg i kammaren. Tänk då på att det inte fanns vatten inne, ingen el utan det eldades i spis och kamin. Täby soldattorp har fortfarande idag inget vatten eller el utan värms upp med spis och kamin. Torpet eldhärjades för ett antal år sedan. Det byggdes upp av allmänningen och blev till ett jättegulligt torp och väl isolerat. När Sune bodde på soldattorpet hade de också djur. Vatten hämtades från en bäck i närheten. För att kunna hämta fyra hinkar vatten hade man ett ok på axlarna och en hink i varsin hand. Det blev ju väldigt tungt att bära både till hushållet och djuren. Jag tänker på tvätten. Hur bar man sig åt? Det finns en liten sjö nedanför, Bladsjön. Där tvättade man säkerligen på somrarna. Liknande förhållanden var det också på 20-30 talet innan vi kom till Lövvreten. Det här är ju inte riktigt hundra år sedan. Jag tror det är viktigt för alla att veta hur förhållandena var förr i tiden. Jag tycker det skulle vara ett skolämne så man förstår hur allt har utvecklats. Jag har ju varit med i snart 82 år så jag har ju lite vetskap om ett och annat och tycker det är kul att blogga om det.

Längtar till det blir ljusare. Här kommer ett ordspråk LJUSET TAR NOG FAN KÅL PÅ MÖRKRET EN VACKER DAG".

Kramar från Bloggtanten Inger



Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards