Alla inlägg under september 2019

Av inger Nilsson - 9 september 2019 15:37

 

Av inger Nilsson - 9 september 2019 13:20

I fredags var vi ute och fiskade kräftor. Jag klädde mig ordentligt för det var kyligt ute. Vi samlades vid bryggan och tände marschaller och grillen. Vi grillade hamburgare och satt på bryggan och åt och hade det mysigt. Det blir fort mörkt om kvällarna. Då saknar jag ljuset. Men det kan jag inte göra något åt. Killarna fixade iordning burarna och rodde ut. Vi har eget fiskevatten i Gullsmorasjön på olika platser. Vi tjejer vittjar inte, det får killarna göra på natten och tidig morgon. Vi fick ganska många kräftor. Små kräftor kastar vi i. Det blev 120 st. Det räckte gott. Ingela min dotter kokar alltid efter ett recept från mitt Svenskt Husmoderslexikon utgivet 1952. Jag köpte det 1954 när jag var ganska nygift och flyttade till en lägenhet  på Arrendatorsvägen i Huddinge  med min man Bosse och sonen Björn. Jag köpte koklexikonet på av betalning, 10 kr i månaden. Lite skillnad mot idag. Nu till kräftfesten. Vi var bara tretton vid bordet, barn, barnbarn och respektive. Vi var hos Elisabeth med familj. Hon har gott om plats. Förr var vi alltid hos mig. Då bodde barn och barnbarn i små stugor här hos mig på Täppan. Nu har mina tre barn byggt uppe på Lövvreten och bor permanent där. Nu till kräftfesten. Vi har knytis. Det blev pajer och annat gott och goda tårtor till kaffet. Vi sjöng och hade det trevligt. När jag och min tvillingsyster Sylvie var på sommarlov på Lövvreten var vi med och fångade kräftor. Då fanns det mycket flodkräftor så vi gick på stranden och hovade in dom. Sen kom pesten och vi var utan kräftor ett antal år. Så småningom planterades signalkräftor ut och det blev lyckat.

Jag jobbar mycket ute med gräsklippning, omplantering av växter och rensar ogräs. Det har jag nytta av i vår.Jag har också tagit in trädgårdsmöbler som jag är rädd om och satt ut plastmöbler. De kan stå ute till det blir snö. Det kommer säkert fler soliga dagar.

En trevlig höst ska ni ha kram från Bloggtanten

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2019 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards