Alla inlägg under juli 2018

Av inger Nilsson - 31 juli 2018 10:42

Jag sitter vid ett fönster och har fläkten på.Idag är det 30 grader. Det är tur att jag hade en fläkt sedan förra året. Nu finns det inga kvar att köpa. Värmen är tröttande. Jag orkar inte vara ute så mycket i trädgården så jag blir lite sysslolös. Det blir ju sjön varje dag förstås, Men syrran och jag tycker det börjar blir jobbigt det med. Vi har snart suttit där i tre månader så nu räcker det snart. Att bjuda hem gäster får jag vänta med. Det blir för jobbigt med matlagning och annat som det för med sig. Det får bli i september. Då hoppas jag det blir lite svalare. Nog nu med gnäll. Jag gläds åt mina fina Afrikanska liljor som står i blom. Dom har jag fått från Kerstin i Herrvik. Det är lite jobbigt att få plats med krukorna inne på vintern. Jag har ett litet utrymme där jag har ett kylskåp och ett frysskåp. Blommorna sätter jag uppe på skåpen och vattnar dom två gånger på vintern. När jag var på plantagen hade dom små Afrikanska liljor. De kostade 275 kr. Min skulle nog kosta en tusenlapp. Mina tolvtassar Saffran, Vanilj och Lakrits gömmer sig på kalla ställen. De får bara blötmat nu för att få i sig tillräckligt med vätska. Jag ska bege mig snart till sjön. Solstolen finns där med sköna dynor. Jag lyssnar på sommarpratarna.

Heta hälsningar från Bloggtanten Inger 84 år och tolvtassarna

Av inger Nilsson - 16 juli 2018 10:05

Idag ska det bli över 30 grader varmt. Usch. det blir inte mycket gjort. Jag går ner tll vår fina badsjö och badar och sitter i skuggan. Jag såg ett tips att man ska hänga upp blöta lakan i fönstren så det har jag gjort. Jag har tre stora fönster i köket och där blir det eftermiddagssol. Testa måste man.

Jag har varit på lite trevligheter också. Min syster dotter Sussie fyllde 60 år. Hon har ett litet fint radhus i Skogås med en liten trädgård. Ett glatt kalas.

Jag har träffat mina gamla kollegor från Frejaskolan. Vi var hos Marianne som hade litet fint hus vid Klämmingens strand. Det är alltid roligt att höra hur alla har det och prata lite gamla skolminnen förstås.

Jag har varit på Öster Malma. Det är jägarnas kursgård. Det ligger åt Nyköpingshållet. Min syster Sylvie och jag var där med några vänner. De har alltid god mat med många rätter. Det ligger också väldigt fint vid en liten sjö.

I lördags var jag med mina barn och Björns sambo Maria på Skottvångs gruva och lyssnade på Åsa Jinder. Vi sjöng också allsång. Det var en mysig kväll med Åsa Jinders musik. Hon berättade olika minnen från sin karriär. Jag tycker nyckelharpan är ett fint instrument med en härlig klang. De tände kolmilan på kvällen . Det regnade lite där så de fick tända den. Det var fint med musiken och lite rökdoft från kolmilan.

Min trädgård ser inte rolig ut efter all torka. Dessutom har jag fått besök av både rådjur och harar. Dom är finsmakare och äter gärna alla blomknoppar. Det är faktiskt första sommaren som jag haft besök. Nu får jag planera om min trädgård till nästa sommar. Rosorna får jag hägna in. Jag har många växter som djuren inte gillar så jag får saätta fler utav dessa. Min lavendel blommar så fint nu. Det är ett säkert kort att sätta. Jag tycker att det inte går att få för många, En ljuvlig doft sprider sig och de lockar till sig många fjärilar. Jag räknade till 40 st. häromdagen.

Jag hoppas på lite regn och svalare väder. Kram från Inger 


Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2018 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards