Alla inlägg under mars 2018

Av inger Nilsson - 15 mars 2018 14:14

 

Av inger Nilsson - 15 mars 2018 13:59

Idag skiner solen. Det har varit tio minus i natt. Syrran och jag har gått strandpromenaden utmed Gullsmorasjön. Det är bättre att gå i skogen. Där är det inte så halt. Det är bra sparkföre på vägen.

Det var min tur att ha onsdagsklubben. Vi är fyra jag, syrran och mina barn Björn och Ingela. Det är härligt och roligt att få gå bort och äta. Jag bjöd på varm vårsmörgås, rotmos och fläskkorv och en liten bakelse med sylt och mandelgrädde. Det gillades.

Receptet på varm vårsmörgås finns i Svenskt Husmoderslexikon från 1950. Jag köpte som nygift alla delar 1954- Det är kul läsning idag och mycket är användbart. Lite skratt blir det också förstås.

Recept på Varm vårsmörgås:

Mosa ansjovis, kokta ägg, smör och dijonsenap. Blanda i mycket dill. Bred på tjockt på formbröd och grädda i ugnen.Denna smörgås gillas av väldigt många så pröva på.

Jag skulle ta in påskris men var för lat att gå ut i skogen. Jag tog in grenar av min röda kornellbuske. Det blev ganska fint med små korga, höns och tuppar.

Soliga hälsningar från Bloggtanten Inger 84 år

Av inger Nilsson - 4 mars 2018 15:05

Idag är det lugnt, ingen snö och lite mildare. I början av veckan var det snökaos över landet och kallt, minus tio till tjugo grader. Men här har vi inte fått mycket snö. Det har snöat väldigt lokalt. Nykvarn som ligger en dryg mil bort från mig där har det kommit mycket snö. I Stockholm har det varit ett rikktigt snökaos. E 4 delvis avstängd under måndag och tisdag. Långtradarna hade samlats på kö och fick hjälp av snöplogare att ta sig fram. Nu ser jag fram mot sol och takdropp.

Sparken är bra att använda att ta in ved med och hänga matkassarna på när jag varit och handlat. Jag kom att tänka på när jag bodde i Snättringe , som hör till Huddinge att vi åkte spark nedför en brant backe. Den var ganska lång också. Vi var ett gäng på både killar och tjejer. Vi var en tio -tolv stycken.  Vi satte ihop en sex stycken sparkar och for iväg. Det blev en jädrans fart. Vi gjorde också gupp i backen och hoppade med skidor. Inga hjälmar där inte men jag tror ingen skadade sig allvarligt. När vi skulle träffas fick djungeltelegrafen gå och det funkade. Vi hade väldigt kul.  Det var trevliga kompisar. I trosses garage hade vi lite teaterföreställningar och bjöd in dom kringboende. Vi tog ett litet inträde. Jag tror det var fem öre. Att garaget hette så var att de som bodde där hette Trozell i efternamn. Vi fick vara där för en av våra kompisar hette Karl-Axel Trozell. Det blev också socialt umgänge bland föräldrarna. Jag var duktig på att åka skidor. Jag vann två skolmästerskap i rad och fick två pristallrikar som jag har kvar. Några fjällsemestrar fanns inte på kartan på den tiden. På våren och sommaren spelade vi brännboll och fotboll och mycket annat bad förstås, Långsjön låg nära.

Vinterkramar från Bloggtanten 84 år

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards