Alla inlägg under juni 2014

Av inger Nilsson - 22 juni 2014 11:20

Midsommaren har varit trevlig  med barn, barnbarn och vänner. Vi åkte till Taxinge slott och åt räkmackor och goda bakelser. Taxinge slott "Kakslottet" heter med sitt rätta namn Näsby. Om man tar en tur dit  så var ordentligt sugen på söta saker. Där du beställer meyn är det ett hav av kakor och tårtor. Jag får nästan nog när jag ser allt. Slottet ligger i en fin miljö. Mälaren nedanför och en härlig park. Där finns också ett konstgalleri och  butiker med ett och annat trevligt. Lena Linderholm har ett rum med sina fina textilier, tavlor och porslin där. Det är värt att åka dit.

På kvällen grillade vi och åt tillsammans. När vi sitter vid matbordet sjunger vi och framför små dikter. Ett  måste är också att dansa runt midsommarstången. Ungdomarna skulle också ut och plocka sju sorters blommor  att lägga under kudden för att se om dom kunde drömma om sin tillkommande. Att gå runt en vattenkälla var också ett krav. Vi har en naturlig vattenkälla på ett ställe vi kallar Dalen. Det finns flera källor här i trakten. Att vattnet kan vara så rent och gott att dricka är fantastiskt. Vid alla källorna finns det muggar att dricka ur. Vi har vissa sträckor här på Sörmlandsleden. Där ligger flera naturliga vattenkällor så vandrarna kan fylla på sitt vattenförråd.

Lite om mina tre katter Saffran, Lakrits och Vanilj. De har sina bästa dagar nu. De ligger ute och slöar. Ibland tror jag att dom sover. Katter är otroligt vaksamma och har ibland ett öga öppet för att hålla kollen. Att se katterna ligga och slöa i sommarsolen kan göra en lite avundsjuk ibland. De blir också klarvakna på ett ögonblick för att gå till attack på en insekt eller mus. Lakrits kommer in med en och annan småfågel det  gillar jag inte. Men man måste betänka att de är rovdjur. Katterna har ett socialt hemmaliv och ett vilt.  Alla tre ger mig glädje varje dag. Man känner sig behövd och glad. De är otroligt sociala och keliga. De är beroende av mig och jag av dom. Då tänker jag på alla katter som springer ute vind för våg. Ta hand om din sommarkatt. En djurvårdare jämförde, tänk om man skulle ha en häst gå ute på vintern utan tillsyn det är lika synd om en katt.

SKRATTA EN SMULA, TÄNK EN SMULA, LEK EN SMULA SÅ ÄR DU BÄTTRE RUSTAD OM NÅGRA SVÅRIGHETER DYKER UPP. SOMMARKRAMAR FRÅN BLOGGTANTEN

Av inger Nilsson - 16 juni 2014 12:55

Jag har haft besök av Bosses barndomskamrater. Det  är roligt att prata lite minnen anknutna till min sambo Bosse som gick bort 2005. Vi åt lunch hos mig och drack kaffe hos Ingela och Stefan i deras fina hus vid sjön. Vi åkte också till Dillnäs kyrka där Bosse ligger begravd. Det är en fin liten bykyrka som ligger högt med utsikt över åkrar och ängar. Saknade efter Bosse är fortfarande stor och det ska säkert vara så. Det var en trevlig dag. Jag hoppas att vi ses snart igen.

Min tvillingsyster Sylvies dotter ska gifta sig i augusti så det ordnades en möhippa för henne. Hon  skulle åka tillTrosa marknad med en kompis. De skulle träffas vid Huddinge station. Vi var arton stycken som mötte upp där. Hon blev jätteförvånad men glad. Vi berättade att hon skulle få åka till Åland med oss. En väska var packad med hennes kläder  sa vi. Det hör till saken att ålandsresor var det värsta hon visste. Vi tog buss och tunnelbana till slussen och irrade runt där för att hon skulle tro att vi skulle gå på ålandsbåten vid Stadsgårdskajen. Hon sa sedan att hon inte trodde på det. Hade det varit så hade hon inte  åkt med. Vi fortsatte vår resa åt Nacka till med buss en bit. Vi promenerade sedan till Saltsjökvarn till kanalen och spelade boule. Det var första gången jag spelade. Om jag får skryta så var jag riktigt duktig och tyckte det var kul. Kanske jag fortsätter med det. Mitt lag kom till final men vi vann inte. Det blev picknick i parken med dricka och goda smörgåsar. Vi hade tagit med oss en grej som anknöt till Gunilla. Sen skulle hon gissa vem som  saken hörde till. Vi åkte sen hem till hennes syster där vi åt god mat. Björn och Gunilla som ska gifta sig fick sitta i heta stolen och bersvara olika frågor. Det var en jättekul dag tycker jag. Ni ser att BLOGGTANTEN kan roa sig lite också inte bara trädgårdsjobb. Kramar till er därute.

Av inger Nilsson - 5 juni 2014 19:13

En dag när vi kommer ner till sjön och går ut på bryggan så hittar vi ett måsbo med tre ägg. Vi hade srällt ett bord på högkant och där hade måsen hittat en skyddad plats. Bordet hade vi ställt där för att inte kanadagässen  skulle gå upp och göra sina behov där. Vi  funderade verkligen hur ska vi göra nu?  Vi kunde ju inte ha boet kvar på bryggan när vi badade. Det tar minst fem veckor från häckning till ungarnas simkunnighet. Vi beslöt att flytta boet till en stor sten längre bort i sjön där fiskmåsparet brukade häcka. Vi hämtade en masonitskiva och lade boet försiktigt på den. Sedan tog vi båten och åkte bort till stenen där vi försiktigt kunde lägga boet. På eftermiddagen flög fiskmåsparet oroligt över bryggan. Dagen efter var det väldigt kul att se att de hade hittat boet. Vi får se hur det går. Många  faror lurar bl.a ormvråkarna.

På kvällarna tar vi roddbåten och åker till en annan vik där bävrarna har byggt sig en kanal i sjön som leder till en redig bäverhydda. Det är fantastiskt vad det går fort för dom att fälla träd. Vid strandkanten ligger många nergnagda träd. Bävrarna måste vara otroligt starka. Kanalen och hyddan är byggda av väldigt kraftiga bångar. En sak som är fascinerande när det gäller bävrarna att när en tand går av växer den snart ut igen. Det är verkligen något att vara avundsjuk på. Jag har inte upptäckt bävrarna vid den nya hyddan. Förra året såg jag dom på en annan plats. Det är kul att följa djurlivet häromkring. Tranorna har fått två ungar och lommen simmar omkring med sina.

STANNA UPP EN STUND OCH TITTA PÅ ALLT VACKERT DU HAR OMKRING DIG. Det behöver bara vara ett litet träd och en blomma. Sommarkramar från bloggtanten 80 år

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards