Alla inlägg under december 2019

Av inger Nilsson - 29 december 2019 15:56

Jag firade tillsammans med barn och barnbarn. Vi har några traditioner, samma år från år. Ungdomarna lägger en stor stjärna av granris. När det blir mörkt går  vi alla dit och tänder marschaller i stjärnan. Vi ställer oss i en ring och tänker på de kära som lämnat oss. Sedan sjunger vi julsånger och dansar runt, dricker ett glas glögg och äter lite pepparkakor- Sedan tar vi en skogspromenad och letar efter julbocken. Den är av halm förstås. Alla säger något om skogen och bocken. Sedan går vi hem och klär om oss och går upp till Elisabeths och Pers hus som har varit den gamla ladan på Lövvreten. Där äter vi julmiddag. Det blir mycket gott för vi har knytis. På lunchen gick jag till Ingela och Anton för att doppa i grytan. Det är bara jag som tycker det är gott. Det är en trdition för mig sen barnsben.

Vädret var lite regnigt och grått men det får inte hindra att fixa och göra lite roligt tillsammans ute.

På juldagens kväll åkte vi till Gunilla och hennes man Björn. Gunilla är min tvillingsyster Sylvies dotter. De har ett stort och fint nybyggt hus nära Enhörna. Vi var många där och fikade. Sen åkte vi alla till Kördbärslandet i Enhörna. Där var en verklig ljusfest. Det var flera hundra marschaller utsatta på ett stort område. Det är en trädgårdsförening som sköter detta, så alla är välkomna dit. Där är nästan bara körsbärsträd planterade. Så vi ska åka dit när körsbärsträden blommar och ha lite picknick. Där finns också en del snidade figurer att titta på bl.a

Av inger Nilsson - 26 december 2019 17:48

Hos Elisabeth, Per och Linus dekorerade vi pepparkakshus och bakade. De hade satt ihop husen så det var bara att börja. Vi delade in oss i fyra grupper. Vi som jobbade tillsammans var barn och barnbarn , skojigt att jobba ihop. När vi var färdiga berättade grupperna om sina hus.  Vi firade min dotter Elisabeth också fast hon fyllde den 12 dec-  

Det är viktigt att göra lite roliga saker .

Kram Inger  

Av inger Nilsson - 3 december 2019 12:28

Fredag 29 november 2019

Jag har varit på mingel i Blomsteraffären Blåregn i Alvik tillsammans med barn och barnbarn-

Det är Björn min sons käresta som äger affären. Den är nyinredd och Björn har hjälpt till med snickerierna. När jag öppnade dörren slog en härlig blomdoft  mot mig. Underbart att titta och lukta på alla fina blommor. Där fanns också mycket annat att köpa, olika vackra krukor, vaser, ljuslyktor och godis m.m Det blev mycket samtalande om växtlighet.Vi blev bjudna på goda snittar och bubbel. Vi fick alla hemstöpta ljus med oss hem. De fanns i olika fina färger. Vi blev bjudna på goda snittar och bubbel. Det var en trevlig kväll.

Lördag 30 november

Jag hade bjudit hem mina gamla kollegor från Frejaskolan. Vi kan vara tio men idag blev vi sju. Det är alltid så roligt att träffas tycker jag. Vi har knytis så det blir verkligen en delikat lunch med många olika rätter. Jag hade gjort saffranspannkaka och äppelglögg. Vi pratar och skrattar om olika skolminnen. Lite pyssel blev det och vi sjöng julsånger. Det påminner mig om alla julspel vi gjorde med treorna i skolan. Vi var alltid två treor som stod för programmet på Luciamorgonen. Det blev många barn att öva tillsammans med. Det fanns några oroliga själar i varje klass så när vi började öva så tidigt som i början av oktober uppstod nästan kalibalik. Det var många sånger som skulle läras in och mycket rekvisita plockas fram. Ju fler gånger vi övade ju bättre gick det. Programmet blev långt med ung. tjugofem framträdande. På luciadagen kunde alla allt utantill och uppförde sig exemplariskt. Vi hade ett framträdande på morgonen för lågstadiet och ett på kvällen för föräldrar och anhöriga. Det uppskattades mycket.

Söndag 1 december

Vi firade in första advent hos min dotter Ingela tillsammans med alla som bor på Lövvreten. Vi som bor permanent där är Ingela med sonen Anton, min dotter Elisabeth och hennes man Per och sonen Linus, min tvillingsyster Sylvie och min son Björn. Det är tryggt och roligt att ha alla så nära. Ingela hade bakat så mycket gott och älskar att baka.Jag tror att hon brås på min mormor Cecilia som hade bageri i Snättringe på 30 talet. Ingela har fått alla handskrivna recept som jag hade från min mormor.

Måndag 2 december

Jag bjöd hem Inga-Britt och Gert. De är gamla vänner till mig och min syster Sylvie. Vi skrattar och pratar om allt mellan himmel och jord. Inga-Britt är vår sommarlekkamrat när vi hade Lövvreten som sommarställe. Hon bodde på gården Guldsmedsmora en liten bit från oss. Vi hade mycket kul tillsammans. Jag bjöd på äppelglögg och saffranspannkaka som jag hade kvar sen lördagen.Sknksmörgåsar, kaffe och kaka blev det också. Utan att skryta prisade alla  min Gotlandspannkaka. Nu har det blivit så mycket gott att äta så nu får det bli lite mat av lättare slag. Städning blir det och lite julbak också.

Njut lite nu av alla ljus och julmusiken  Kram från Bloggtanten Inger











Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2019 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards