Alla inlägg under september 2014

Av inger Nilsson - 23 september 2014 12:50

 I söndags kväll var det ett hiskligt åskväder. Blixten slog ner utanför huset och på samma gång kom det en kraftig smäll inne. Jag undrade vad det var som smällde. Jag gick in i sovrummet och fick se att min teve var trasig där. Blixten slog nog ner i elstolpen utanför och det blev väl någon elektrisk spänning i nätet. Jag är inte särskit åskrädd men då tyckte jag det var obehaligt. Elen försvann förstås. Hos mig är det inte så sårbart. Jag har vedspis och två kaminer. Vatten kan jag hämta i en gammal brunn. Vi fick inte el här förrän1976. Jag har flera fogenlampor och  en gasollampa som lyser bra. Det är kyl och frys man är orolig för. Hur kunde människor förr klara sig med bara en fotogenlampa. På det gamla torpet vid sjön stod en gammal hemgjord vävstol som min dotter Ingela väver på. Hur kunde de se att väva lakan och handdukar. Det berättas om henne som bodde på det gamla torpet innan mormor och morfar köpte det 1939 att hon såg bara på ett öga. Hon hade fått en  kvist  ögat när hon hämtade korna på skogen. Jag minns att jag hörde henne kalla på korna. Hon ropade KOSSERA, KOSSERA kom. Alla små torp hade sina kor lösa i skogen. Min morbror hade en lastbil som vi ibland åkte med från Nykvarn till torpet. På en sträcka av tolv kilometer var det arton grindar som skulle öppnas  och stängas. Alla bönder hade varsin skogsbit där de släppte sina kor.

Tänk vilket sårbart samhälle vi har idag. Kram från bloggtanten

Av inger Nilsson - 10 september 2014 11:08

 Det är lite gråkyligt idag plus fjorton grader. Solen tittar fram ibland. Ännu finns det många blommor att glädjas åt i trädgården. Jag har delat en del växter och planterat om. På Mors dag fick jag en rosa näckros av barn och barnbarn. Den har jag haft i en stor keramikkruka med vatten och växter från min fina insjö. Näckrosen har blommat med tre vackra rosa blommor i sommar. Nu var det dags att sätta ner den i sjön. Ingela hjälpte mig. Vi satte  den bredvid den röda näckrosen som jag fick för åtta år sen. Den har ocså blommat med tre blommor i sommar. Jag hoppas att få se  gula, vita, röda och rosa näckrosor tillsammans. Det blir roligt att se om de trivs ihop.

I fredags var det kräftfiske. Vi har eget fiskevatten på olika ställen i sjön. Jag, barn och barnbarn med respektive samlades nere vid bryggan. Elisabeth hade gjort stämningsfullt med marschaller och bjöd på grillade hamburgare. Det var nästan fullmåne så ljuset glittrade på vattnet. Vi fick 135 kräftor. Det var signalkräftor som inplanterades för ganska länge sen. När jag växte upp fanns det flodkräftor men jag tror de försvann någon gång på 40-talet. Då kom ju kräftpesten.

I lördags hade vi kräftfest på Björns nya veranda. Han hade satt upp färgade lampor i taket och vi dukade lite fint med kräftdukar och servietter. Ingela och Stefan kokade kräftor efter ett recept i  en gammal kokbok. Att kunna få äta nyfiskade och nykokta kräftor tycker jag är verkligen lite lyxigt. Elisabeth och Ingela hade lagat goda pajer som vi njöt av. Det behövs inte så mycket annan mat till. Det är ju kräftorna man ska njuta av. 

Hösthälsningar från bloggtanten Inger

Av inger Nilsson - 7 september 2014 10:27

Här är vi tre kattsyskon, mattes gosedjur. Vi flickor heter Lakrits och Vanilj. Den röda brorsan,       Saffran han jagar oss ibland. Det är härligt med lite gula solar i Sinnenas trädgård.

Av inger Nilsson - 1 september 2014 15:14

Fest igen när min son fyllde sextio år. Vi firade på hans nybyggda veranda som hade utsikt över Gullsmorasjön. Glatt och roligt festande med tal och lite underhållning. Jag kan inte förstå att han blivit så gammal. Det är nästan så man tycker att man är yngre själv. Jag känner mig inte alls så gammal som åttio år. Det är bara att hålla igång. Det är vedklyvning , gräsklippning, slyröjning m.m på schemat. Många turer i trädgården blir det varje dag, plockar bort lite  visset och tittar på lite nytt som kommit upp. Jag har satt en ny omgång med plocksallat. Det har blivit jättemycket  äpplen på mitt träd så idag och dagarna framöver gör jag äppelmos. Det är gott att att ha till pajer och bakverk. I  fredags bjöd jag de mina på en vildsvinsmiddag. Det blev matlagning hela dagen. Jag gjorde vildsvinsbiffar av färsen. En del lindade jag bacon om innan jag stekte. De blev jättegoda. Av file'n och ytterfile'n gjorde jag en gryta med enbär. Den stora skinkbiten grillade vi. GOTT,GOTT med min hemmagjorda vinbärsgele' och Ingelas hemodlade gurkor. Till detta gjorde jag en potatiskaka och rödvinssås. Till efterrätt lagade jag Slättbosnus. Man bryner ströbröd i smör och varvar med lite kanel och äppelmos. I ströbrödet blandar jag i lite rörsocker. Det blir kraschigt och gott. Det är en enkel och mycket uppskattad efterrätt med en god vaniljsås. Det är roligt att laga mat och bjuda barn och barnbarn. De tycker det är härligt att komma till mig och äta efter en hektisk jobbarvecka. 

Mina tre gosedjur katterna Saffran, Lakrits och Vanilj har fyllt sju år. Jag tillverkade räkbakelser till dom. Botten var Pussibitar med lite fisk och räkor uppepå. Mjaugott tyckte dom. Jag är inte så knasig som det verkar, tycker det är kul att skoja ibland.

Kram från bloggtanten som håller igång

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards