Alla inlägg den 27 september 2020

Av inger Nilsson - 27 september 2020 13:21

Min tvillingsyster Sylvie och jag började i skolan 1940  6 år gamla. Vi var lite änsliga så vi höll varandra i handen. Lika klädda var vi förstås. Vi hade en mycket snäll fröken som hette Evy. Det var en ganska liten skola och där gick vi i första  och andra klass. Skolan var sig ganska lik med en ny ingång. En större skola är byggd bredvid. Jag har många skol- och skrivhäften kvar från den tiden. Det är roligt att titta på vad vi lärde oss då. Vi hade matematik, svenska, hembygdskunskap och kristendom. När jag tittade i skrivböckerna så blev jag varse om att vi lärde oss både stora och små bokstäver i första klass. Under min lärartid blev det inte så- I andra klass började vi att skriva skrivstil mycket imponerande tycker jag. Vi hade en bokstavsväska i papp med fack och ett litet häfte tii kristendomsbilder. Vi fick jobba mycket med hembygdskunskap både växter och djur. Vi både skrev, ritade och målade. Så vi fick faktiskt jobba kreativt också. Lunchen bestod av smörgås och en liten flaska med mjölk. Uppe vid kapsylen satt en gräddklump. Usch vad jag tyckte det var läskigt. Jag tyckte aldrig om tjock grädde som liten. Vi hade potatislov på hösten och kokslov i februari för att spara på eldningen. Koks var  det ransonering på då. På kokslovet skurade tant Sigrid, en bekant till vår familj. Vilket jättejobb att skura allt med borste. Jag kommer ihåg den härliga såplukten när jag kom tillbaka till skolan. Jag tcyker idag också om såpa och det ska vara grönsåpa.

Hej från bloggtanten Inger 86 år och ännu ett nostalgiminne kommer nästa gång.

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards