Direktlänk till inlägg 11 augusti 2016

Lavendelfabrik det vore något

Av inger Nilsson - 11 augusti 2016 16:59

Det är ruggigt och lite svalt ute. Jag kör in mina vedhögar i vedboden. Emellan regnskurarna plockar jag blåbär. Jag har varit i Södertälje med Anton och Ingela och köpt presenter till alla som fyller år. Ingela är min ena dotter och Anton barnbarnet. Det är alltid jobb i trädgården med att klippa gräs, rensa och flytta lite växter. Från börjsn när man planterar så tänker man inte på att en del växter blir för stora där dom sitter. Så har det blivit med prydnadsgräset. Jag har så vackra liljor mellan gräset som jag vill ska synas lite mer. Jag får tänka ut några nya platser att flytta gräset till. Jag hoppas att det kommer lite varmare dagar så det kan bli många fler dopp  i sjön.

Jag har en plats i trädgården som jag kallar för lavendellunden. Den ger verkligen skäl för namnet. De blålila blommorna och doften  är underbar tycker jag. Här kommer en sång från Majas alfabetssånger text och bild Lena Andersson och musik av Kertin Andeby.

PÅ VÄLDOFT KUNDE JAG KANSKE BLI RIK OM JAG HADE EN LITEN LAVENDELFABRIK 

DÄR PÅSAR AV BLOMMOR STOPPADES FULLA OCH JAG FINGE HJÄLP AV INGA OCH ULLA.

SEN SÄLJER VI PÅSAR MED LJUVLIGA DOFTER ATT LÄGGA I LÅDOR BLAND LINNEN OCH KOFTER. 

Bloggtanten 82 år tycker att ni ska passa på att njuta av alla ljuvliga sommardofter.


 
 
ingrid

ingrid

11 augusti 2016 20:43

Oh,lavendel som luktar så underbart.Vi har själva lavendel på tomten.Men nu börjar den att vissna ner något.Min mamma brukade alltid ha små lavendelkuddar i linneskåpet bland manglade lakan samt krusade örngottsband.Det var en fröjd när hon öppnade linneskåpet och doften av lavendel kändes i näsan.
Här har varit kallt o blåsigt,men idag har det lugnat ner sig och solen varit framme nästan hela dagen.
Jag glömde att skriva att jag själv tar in o torkar lavendel till
linneskåpet.
Mvh:Ingrid

http://amandaaflisa.bloggplatsen.se

inger Nilsson

12 augusti 2016 12:44

Hej Ingrid!
Tack för kommentaren
Jag tar också in lavendel och torkar och syr små påsar att lägga fröna i. Att lägga sig med rena lakan som doftar lavendel det är härligt.
Kram från Inger

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av inger Nilsson - 13 december 2021 15:06

Det är grått och disigt och nollgrader- I december har det också varit en mycket kall period med minus 15 grader.Jag har julpntat lite med ljusstakar, tomtar och dukar m.m. Jag bakar kokostoppar. Jag ska ge mina barn och barnbarn-i varsin påse . Jag ...

Av inger Nilsson - 17 november 2021 15:51

Nu är det verkligen gråa och mörka dagar. Klockan är 16.00 och det är svart ute. Det duggregnar så det har bara blivit vedhämtning och fika hos min tvillingsyster. Vi ses och hörs varje dag. I dessa pandemitider är det verkligen roligt att ha en syst...

Av inger Nilsson - 18 oktober 2021 11:47

Mycket är att tänka på till hösten, plocka in en massa prylar jag alltid ställer uti trädgården- Jag har också klippt buskar , rensat och tagit bort en massa visset. Jag har haft tre gulliga katter sen dom föddes, Vanilj, Lakrits och Saffran i fjor...

Av inger Nilsson - 19 september 2021 15:21

Den 4 september fiskar vi kräftor. Det får killarna ordna. Först träffas vi vid sjöstugan och bryggan och grillar lite gott. Det var kyligt på kvällen så jag klädde på mig mycket kläder. Per och Björn vittjar burarna två gånger på natten. Det blev in...

Av inger Nilsson - 25 augusti 2021 12:47

Idag fyller min son Björn 67 år och mitt barnbarn 33 år. De blev hundra år ihop. Vi hade kalas hos Björn i lördags på hans veranda. Ingela hade hittat på lite kul med några små presenter. Hon grattade från kungen och Silvia. Björn hade lagat maten . ...

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards