Direktlänk till inlägg 1 september 2014

Mera fest och vildsvinsmiddag.

Av inger Nilsson - 1 september 2014 15:14

Fest igen när min son fyllde sextio år. Vi firade på hans nybyggda veranda som hade utsikt över Gullsmorasjön. Glatt och roligt festande med tal och lite underhållning. Jag kan inte förstå att han blivit så gammal. Det är nästan så man tycker att man är yngre själv. Jag känner mig inte alls så gammal som åttio år. Det är bara att hålla igång. Det är vedklyvning , gräsklippning, slyröjning m.m på schemat. Många turer i trädgården blir det varje dag, plockar bort lite  visset och tittar på lite nytt som kommit upp. Jag har satt en ny omgång med plocksallat. Det har blivit jättemycket  äpplen på mitt träd så idag och dagarna framöver gör jag äppelmos. Det är gott att att ha till pajer och bakverk. I  fredags bjöd jag de mina på en vildsvinsmiddag. Det blev matlagning hela dagen. Jag gjorde vildsvinsbiffar av färsen. En del lindade jag bacon om innan jag stekte. De blev jättegoda. Av file'n och ytterfile'n gjorde jag en gryta med enbär. Den stora skinkbiten grillade vi. GOTT,GOTT med min hemmagjorda vinbärsgele' och Ingelas hemodlade gurkor. Till detta gjorde jag en potatiskaka och rödvinssås. Till efterrätt lagade jag Slättbosnus. Man bryner ströbröd i smör och varvar med lite kanel och äppelmos. I ströbrödet blandar jag i lite rörsocker. Det blir kraschigt och gott. Det är en enkel och mycket uppskattad efterrätt med en god vaniljsås. Det är roligt att laga mat och bjuda barn och barnbarn. De tycker det är härligt att komma till mig och äta efter en hektisk jobbarvecka. 

Mina tre gosedjur katterna Saffran, Lakrits och Vanilj har fyllt sju år. Jag tillverkade räkbakelser till dom. Botten var Pussibitar med lite fisk och räkor uppepå. Mjaugott tyckte dom. Jag är inte så knasig som det verkar, tycker det är kul att skoja ibland.

Kram från bloggtanten som håller igång

 
 
Ingrid

Ingrid

1 september 2014 18:48

Vi har vänner i Dresden(Tyskland) har någon gång blivit bjudna på
vildsvinsstek,men jag är inte så förtjust i griskött.Ja,åren går så
otroligt fort,själv fyllde jag pensionär i somras.Känner mig inte
heller så gammal.Har återigen varit ute idag och plockat svamp,en
underbar solig dag har vi haft.Önskar dig en fin vecka.
Mvh:Ingrid

http://amandaaflisa.bloggplatsen.se

inger Nilsson

2 september 2014 16:46

Hej Ingrid! Här har det också varit en fin dag med solsken. Jag har klippt gräs idag och delat på en massa blomplantor. Om jag inte visste att det var vildsvinskött jag åt så skulle jag gissat på oxkött. Det var ett ungt vildsvin kanske det blir en annan smak på ett gammalt. Här är det dåligt med svamp i skogen.Jag hoppas att det blir. Ha det bra från Inger

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av inger Nilsson - 13 december 2021 15:06

Det är grått och disigt och nollgrader- I december har det också varit en mycket kall period med minus 15 grader.Jag har julpntat lite med ljusstakar, tomtar och dukar m.m. Jag bakar kokostoppar. Jag ska ge mina barn och barnbarn-i varsin påse . Jag ...

Av inger Nilsson - 17 november 2021 15:51

Nu är det verkligen gråa och mörka dagar. Klockan är 16.00 och det är svart ute. Det duggregnar så det har bara blivit vedhämtning och fika hos min tvillingsyster. Vi ses och hörs varje dag. I dessa pandemitider är det verkligen roligt att ha en syst...

Av inger Nilsson - 18 oktober 2021 11:47

Mycket är att tänka på till hösten, plocka in en massa prylar jag alltid ställer uti trädgården- Jag har också klippt buskar , rensat och tagit bort en massa visset. Jag har haft tre gulliga katter sen dom föddes, Vanilj, Lakrits och Saffran i fjor...

Av inger Nilsson - 19 september 2021 15:21

Den 4 september fiskar vi kräftor. Det får killarna ordna. Först träffas vi vid sjöstugan och bryggan och grillar lite gott. Det var kyligt på kvällen så jag klädde på mig mycket kläder. Per och Björn vittjar burarna två gånger på natten. Det blev in...

Av inger Nilsson - 25 augusti 2021 12:47

Idag fyller min son Björn 67 år och mitt barnbarn 33 år. De blev hundra år ihop. Vi hade kalas hos Björn i lördags på hans veranda. Ingela hade hittat på lite kul med några små presenter. Hon grattade från kungen och Silvia. Björn hade lagat maten . ...

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards