Direktlänk till inlägg 7 februari 2019

Var-annan-dags-väder

Av inger Nilsson - 7 februari 2019 16:48

I söndags morse hade vi fått över två dm. snö. Det blev mycket skottande och min son plogade med sin fyrhjuling på tomten. Vår vägsamfällighet är nästan fem km. Där får vi fort snöröjt. Vi har två killar som är jätteduktiga och plogar bra. I går morse var det -14 grader och i morse +2. Vädret är väldigt ombytligt. Det är inte så bra för det blir ganska halt. Hela landet har ju haft det besvärligt med trafiken.

Jag får bra motion om förmiddagarna för då ska all ved in som jag behöver under dagen till mina två kaminer. Det går åt mycket ved under vinterhalvåret. Det är lite jobb med att aska ur kaminerna innan jag lägger in ved och tänder. Men oh, vilken skön värme det blir och ett härligt sprakande. Jag tycker jag blir varm av bara ljudet.

Lars Mytting har skrivit en trevlig bok om ved och eldning. Här kommer ett stycke ur den.

KYLAN

Det var skillnaden mellan att frysa och vara varm.Det var skillnaden mellan malm och järn, mellan rått kött och en stek. Vintertid var det skillnaden mellan att leva och att dö.Så mycket betydde veden för de första invånarna i Norden.Att samla ved var helt enkelt en av de viktigaste sysslorna, och matematiken var enkel. Hade man lite ved frös man. Hade man FÖR lite,dog man. Och kanske har några tusen års frost och lidande skapat en alldeles särskild nordisk vedeldningsgen som människor i lättjefulla, varma områden inte har? Knappt hundra år med element och fotogenkamin har inte kunnat utplåna den här reflexen  och arbetsglädjen många finner i att hugga ved kanske beror på att vedeldningsgenen väcks till liv och kopplar samman oss med den samlare vi alla härstammar ifrån.

När jag går till vedboden och hämtar ved är det lite av en glädje  och jag gillar lukten av huggen ved. Nu klyver jag förstås med en vedklyv men doften är densamma. Mina tolvtassar, Saffran, Vanilj och Lakrits ligger så nära kaminerna de kan och myser.

Vedhälsningar från Bloggtanten 85 år




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av inger Nilsson - 13 december 2021 15:06

Det är grått och disigt och nollgrader- I december har det också varit en mycket kall period med minus 15 grader.Jag har julpntat lite med ljusstakar, tomtar och dukar m.m. Jag bakar kokostoppar. Jag ska ge mina barn och barnbarn-i varsin påse . Jag ...

Av inger Nilsson - 17 november 2021 15:51

Nu är det verkligen gråa och mörka dagar. Klockan är 16.00 och det är svart ute. Det duggregnar så det har bara blivit vedhämtning och fika hos min tvillingsyster. Vi ses och hörs varje dag. I dessa pandemitider är det verkligen roligt att ha en syst...

Av inger Nilsson - 18 oktober 2021 11:47

Mycket är att tänka på till hösten, plocka in en massa prylar jag alltid ställer uti trädgården- Jag har också klippt buskar , rensat och tagit bort en massa visset. Jag har haft tre gulliga katter sen dom föddes, Vanilj, Lakrits och Saffran i fjor...

Av inger Nilsson - 19 september 2021 15:21

Den 4 september fiskar vi kräftor. Det får killarna ordna. Först träffas vi vid sjöstugan och bryggan och grillar lite gott. Det var kyligt på kvällen så jag klädde på mig mycket kläder. Per och Björn vittjar burarna två gånger på natten. Det blev in...

Av inger Nilsson - 25 augusti 2021 12:47

Idag fyller min son Björn 67 år och mitt barnbarn 33 år. De blev hundra år ihop. Vi hade kalas hos Björn i lördags på hans veranda. Ingela hade hittat på lite kul med några små presenter. Hon grattade från kungen och Silvia. Björn hade lagat maten . ...

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2019 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards