Alla inlägg den 10 mars 2016

Av inger Nilsson - 10 mars 2016 16:11

Efter regniga och grå dagar lyser nu solen och värmer. Idag tyckte jag att det var läge för vedklyvning. Jag har en stor vedklyv som spräcker stora vedklabbar. Jag har varit ute i två timmar. Vedklyvning ger tid för tankar och en härlig utemiljö med skogen inpå. Av fågelsången blir man glad också. Tolvtassarna mina tre katter ligger och lapar sol på ljugarbänken utanför snickarboden och följer mitt jobb. Tänk förr då det användes bara  handsåg och yxa. Vilket arbete det måste ha varit från att fälla träd i skogen och köra hem med häst och vagn eller släde. Sen började arbetet på gården med att såga itu stockarna och hugga ved till spis och kamin. Här har dom avverkat skogen med stora maskiner.Jag pratade med föraren. Det tar knappt en minut att fälla, kvista och barka ett träd. Det tråkigaste med dessa stora maskiner är att de gör så djupa spår i marken. Spåren i marken finns kvar här sen tjugo år och mer. Där jag har mitt hus Täppan är det mycket skog runtomkring och det har varit många träd på min tomt också som vi tagit ner och fäller fortfarande ett och annat. Om du tittar runt en björk så ska du se att det ofta växer en liten gran där. Något jag hört sen jag var liten är att BJÖRKEN ÄR GRANENS MODER. Jag brukar titta och det stämmer. 

FOLK ÄLSKAR ATT KLYVA VED. DET ÄR EN AKTIVITET DÄR MAN GENAST SER RESULTAT. Albert Einstein

Soliga jobbhälsningar Bloggtanten Inger

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards