Alla inlägg den 9 oktober 2016

Av inger Nilsson - 9 oktober 2016 11:21

Min mamma Märta talade om för mig när hon levde att hon haft en lillasyster som hette Karin. Det talade man aldrig om det skulle tystas ner. Hon visste bara om att lilla Karin dog i sviterna efter kikhosta. Hon fick hjärnhinneflammation och dog när hon var några år. Jag har tagit reda  på när hon föddes och dog.

Karin Cecilia född 1909-11-17 Erikslund Kungsholms Villastad död 1911-07-20 Långsjötomten 47 Brännkyrka. Karin dog samma datum som familjen flyttade från Bromma till Brännkyrka. Hennes dödsorsak var: meningitis tbc. Hon blev ett och ett halvt år. Begravningen ägde rum I Brännkyrka kyrka tre dagar efter hennes död. Vilken sorg min mormor Cecilia måste ha burit under alla år coh inte kunnat tala med någon. Min mamma Märta var fem år när Karin dog. Hon måste väl undrat vart lillasyster tagit vägen. Jag har tänkt så mycket på henne nu och skulle vilja ha delat hennes sorg. Mamma Märta berättade att hon inte vågade säga när hon mådde dåligt för då blev hennes mamma Cecilia väldigt orolig. När Mamma Märta fick oss tvillingar Inger och Sylvie var det likadant. Jag kommer faktiski ihåg hennes oro.

Här lite data om mormor Cecilia och hennes barn:

Mormor Cecilia född ll/7-1884 död 24/11-1958 Hon fick tre barn.

Märta min mamma född 29/11-1906 död 16/7 2005

Sven min morbror född 27/4-1908 död 30/3-1992

och sist lilla Karin. Mormor var 22 år när hon fick min mamma Märta. Sedan blev det morbror Sven Och lilla Karin. Det var nog inte lätt i början av 1900-talet att få tre barn så tätt. Jag minns min mormor Cecilia som en väldigt stark och driftig kvinna. Hon månade mycket om alla sina syskon och om oss. Hon startade en affär med ett bageri där hon och min mamma jobbade.

Att jag skriver om detta som kanske inte har något allmän intresse är att jag ska sätta ihop alla mina bloggar till eftervärlden. Jag vet med mig själv att många frågor är obesvarade.

Ha det bra Kram från Inger



Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards