Direktlänk till inlägg 25 november 2015

Roligt och gott med lite annorlunda mat

Av inger Nilsson - 25 november 2015 15:09

Min son Björn har träffat en trevlig kvinna från Kuba. I förra veckan lagade hon jättegod kubansk mat i mitt kök och bjöd oss. Det var ett mört och gott kött som hon brynte och kokade efter i en tryckkokare. Oh, så mört det blev. Jag måste nog köpa mig en tryckkokare, Hade en för länge sedan. Vi fick ett gott ris till med svarta bönor med lök och kryddor , spiskummin och lite olja. De svarta bönorna kokades med riset. Så riset fick en mörk färg. Det såg väldigt snyggt och aptitligt ut. Till det var det också kokt kassawa. Lika gott kokt som stekt. Smakar lite som vår potatis. Lite vitlök, olja och spiskummin gör det  mycket gott. En mycket god fruktmarmelad åt vi till ost. Marmeladen kom från Kuba. En god sallad fanns också som tillbehör. Gott och trevligt med lite annorlunda mat med olika kryddor. Det blev en fin kväll med mycket prat om svensk och kubansk mat.

När jag växte upp användes bara salt och vitpeppar och kryddpeppar till lutfisken. När olika kryddor dök upp var alla lite skeptiska. Nu finns det så mycket att välja på så det är bara att krydda på. När de första pizzorna dök upp var det en gubbe som sa; Fy fan nu lägger dom räkor på pannkakorna. Jag kommer ihåg när vår familj besökte en pizzeria för första  gången. Vi tyckte det var en upplevelse. Ja, det har hänt mycket i matkulturen under mina 82 år.

Försök att kasta så lite mat som möjligt. Stunsa till resterna och GÖR NÅGOT GOTT AV DOM.

 
 
ingrid

ingrid

6 december 2015 19:53

Så var det när jag växte upp,det fanns ju ingen Pizza,Kebab,Thaimat mm.
Det var ju bara husmanskost när jag växte upp,men man åt med glädje den mat som mamma
lagade.Och det har inte gått någon nöd på mig.Men jag kan idag tycka
om att äta Thaimat,Pizza mm men bara någon gång.
Det lät väldigt gott maten som du blev bjuden på.
Mvh:Från ett mycket blåsigt Hallandskust

http://amandaaflisa.se

inger Nilsson

18 december 2015 15:22

Hej Ingrid!
Tack för kommentaren. Jag har varit utan fast telefon och dator i 14 dagar. Jättejobbigt tycker jag för vi har så dålig teckning på mobilen. Jag måste gå ut på gården för att det ska funka. Du håller väl på liksom jag och fixar en massa julmat.Har du någon speciell mat du måste ha till jul. Jag måste koka julskinkan för att få ett gott spad att doppa i och laga en god ärtsoppa. Lutfisk tycker jag är jättegott. Min syster och jag äter lutfisk men att doppa i grytan är jag ensam om.
Jag önskar dig en riktigt god Jul och Ett Gott Nytt År. Kram från Inger Vi hörs på det nya året

 
ingrid

ingrid

18 december 2015 21:36

Hej,Ja,vi äter skinka o grönkål mm.Jag lägger in skinkan i folie (ugnen) ibland kokar jag den.Har bakat färdigt,det som återstår är
Janssons frestelse.Dottern fyller år den 23 dec,så vi åker och hälsar på henne dagen innan julafton.Min mamma som är 100 år,åker vi
till julafton på dagen,tyvärr orkar hon inte längre komma hit.Så det
blir en annorlunda jul utan henne här hemma.
Önskar dig en "Fridfull Julhelg"


http://amandaaflisa.se

inger Nilsson

21 december 2015 19:53

Ingrid !
Tänk att din mamma är 100 år. Då är det förståeligt att hon inte orkar så mycket. Janssons frestelse tycker jag är ett måste på julbordet.
Jag önskar dig en riktigt god och trevlig jul.
Julkramar från Inger och tolvtassarna

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av inger Nilsson - 13 december 2021 15:06

Det är grått och disigt och nollgrader- I december har det också varit en mycket kall period med minus 15 grader.Jag har julpntat lite med ljusstakar, tomtar och dukar m.m. Jag bakar kokostoppar. Jag ska ge mina barn och barnbarn-i varsin påse . Jag ...

Av inger Nilsson - 17 november 2021 15:51

Nu är det verkligen gråa och mörka dagar. Klockan är 16.00 och det är svart ute. Det duggregnar så det har bara blivit vedhämtning och fika hos min tvillingsyster. Vi ses och hörs varje dag. I dessa pandemitider är det verkligen roligt att ha en syst...

Av inger Nilsson - 18 oktober 2021 11:47

Mycket är att tänka på till hösten, plocka in en massa prylar jag alltid ställer uti trädgården- Jag har också klippt buskar , rensat och tagit bort en massa visset. Jag har haft tre gulliga katter sen dom föddes, Vanilj, Lakrits och Saffran i fjor...

Av inger Nilsson - 19 september 2021 15:21

Den 4 september fiskar vi kräftor. Det får killarna ordna. Först träffas vi vid sjöstugan och bryggan och grillar lite gott. Det var kyligt på kvällen så jag klädde på mig mycket kläder. Per och Björn vittjar burarna två gånger på natten. Det blev in...

Av inger Nilsson - 25 augusti 2021 12:47

Idag fyller min son Björn 67 år och mitt barnbarn 33 år. De blev hundra år ihop. Vi hade kalas hos Björn i lördags på hans veranda. Ingela hade hittat på lite kul med några små presenter. Hon grattade från kungen och Silvia. Björn hade lagat maten . ...

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards