Direktlänk till inlägg 5 maj 2015

Göken ropar och skolan ventileras

Av inger Nilsson - 5 maj 2015 09:58

Idag har jag hört göken. Det är en härlig känsla. Det är den sista fågeln som jag väntat på inför sommaren. De andra är tranan, duvan och lommen. Jag har antecknat när jag hört göken de senaste åren och det har varit den här veckan. 2012 den 8 maj, 2013 den 7 maj, 2014 den 9 maj och 2015 den 5 maj.

Jag har planterat två st. Helleborus-Hybride (julrosor) som jag fått av min son Björns nya trevliga kvinna. Hon har en blomsteraffär och och nu hade blivit försent på säsongen att sälja julrosorna. Färgen är lite ljusrosa. Jag har också fått en del lökar att plantera. Det är jag jätteglad för. Blommor kan jag ju inte få nog av.

Jag har varit i Skärholmens kyrka och lyssnat på sång och musik. Min dotter Elisabeth och hennes man Per sjunger i kör. Alla deltagarna sjöng solo. Elisabeth sjöng en sång som hon hade skrivit texten till och mitt barnbarn Wictor hade komponerat musiken. Per sjöng Håll mitt hjärta av Björn Schifs. Han gjorde det verkligen känslosamt och vackert.

Idag ska jag träffa några kollegor från skolan och gratulera en 60-åring. Det är roligt att hålla kontakten och det blir mycket skolprat. Skolan ventileras mycket i dessa dagar. Jag tror inte att det bara är löner och vidareutbildning som behövs. Lärare och elever och föräldrar behöver samtala tillsammans hur man får ett bättre klassrumsklimat. En del barn är mycket utåtagerande och behöver extra stöd. Det är inte roligt för lärarna att höra, det här vill jag inte göra och en massa svordomar. Det är viktigt att eleverna tillsamman med sina lärare diskuterar klassrumsklimatet och vilka jobb som ska göras. Alla elever måste också få tid för eget arbete även de svaga som har svårt att hänga med.

Fler lärare behövs också för att man ska kunna se elevers förmåga. En sak jag alltid talade  om under min lärartid var att nyutexaminerade lärare behöver under en tid att vara tillsammans med en erfaren klasslärare. Nyutbildade lärare är mycket kompetenta teoretiskt men inte i det sociala spelet i klassrummet. Under mina år i skolan har jag sett nyutbildade lärare som har gått från skolan och inte orkat med. Det är verkligen synd och slöseri med bra arbetkraft. Tyvärr fick jag inte gehör för detta. Politikerna måste lyssna mycket mer på de som är ute på fältet. De är ju dom som vet bäst. Det här med tidiga betyg är jag säker på att det inte ger bättre resultat. För de som har det lätt för sig i skolan är det ju kul att få bra betyg. Hur går det för dom som måste jobba hårt för att få godkänt och kanske inte ens kan nå upp till de kunskapskraven. Fler lärare behövs men också omorganisation inom skolans ramar. Jag älskade mitt lärarjobb och saknar det än i dag. Jag arbetade tills jag var 73 år.

Kramar från en Bloggtant på 81 år och  engagerad i trädgårdsjobb, skola och katter. 


 
 
Ingrid

Ingrid

5 maj 2015 20:42

Hej,har inte hört göken här ännu.Vi satte också för en vecka sedan en ny Julros utomhus.Den gamla som var 7 år,fick någon sjukdom så det var
bara att ta bort den.Jag tror att det är för slappt i skolan idag,
ingen diciplin,respekt för läraren saknas mm.
Nu ösregnar och åskar det här.Så jag önskar en God-Natt.
Mvh:Ingrid

http://amandaaflisa.bloggplatsen.se

inger Nilsson

15 maj 2015 10:58

Hej!
Oh, vad gott det ser ut. Jag tror att jag ska följa ditt exempel och servera sparris och fisk. Igår lagade jag ugnsstekta grönsaker och tunna kycklingfileer. Fileerna blev väldigt möra och goda.
Nu gäller det att ta tillvara vårens primörer.
Kram från Inger

 
Gubbfan

Gubbfan

10 maj 2015 17:58

Vad gäller det där med skolan, måste jag hålla med dig.
Alex Schulman (hm hur stavar karln sitt namn nu?) har en intressant krönika i AB om skolan.
Visserligen gnäller han på en del lärare, men det tror jag att du kan ta.
Fast nog måste det vara svårt att klara kanske 30 unga i samma klassrum. 30 unga med olika sociala, kulturella och/eller medicinska och psykiska problem.
Unga människor vars föräldrar verkar ha överlämnat ansvaret för uppfostran till skolan.
Egentligen är jag glad att jag valde bort funderingarna på att bli lärare mot slutet av gymnasiet för snart 60 år sedan.

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

inger Nilsson

15 maj 2015 10:54

Hej Gubbfan!
Jag tycker också kanske att man överreagerar på vissa uttalande, men en vice stadsminister kanske ska tänka till lite innan hon uttalar sig. Jag älskade mitt skoljobb. Jag jobbade tills jag var 73 år och saknar det fortfarande. Jobbet var kul ingen dag var den andra lik. Det som är svårt idag för nya lärare att dom inte har en aning om spelet i klassrummet tillsammans med eleverna. Jag har påtalat många gånger att sätt inte en nyutexaminerad lärare ensam i klassrummet. Som lärare behöver man vara lyhörd, kreativ och flexibel. Det behövs erfarenhet till detta. Idag är trädgårdsjobb ett stort intresse för mig. Till sällskap har jag mina spinnande tolvtassar Saffran, Lakrits och Vanilj. Det är ena riktiga gosedjur. Kul att du hörde av dig.
Hej från Bloggtanten 81 år

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av inger Nilsson - 13 december 2021 15:06

Det är grått och disigt och nollgrader- I december har det också varit en mycket kall period med minus 15 grader.Jag har julpntat lite med ljusstakar, tomtar och dukar m.m. Jag bakar kokostoppar. Jag ska ge mina barn och barnbarn-i varsin påse . Jag ...

Av inger Nilsson - 17 november 2021 15:51

Nu är det verkligen gråa och mörka dagar. Klockan är 16.00 och det är svart ute. Det duggregnar så det har bara blivit vedhämtning och fika hos min tvillingsyster. Vi ses och hörs varje dag. I dessa pandemitider är det verkligen roligt att ha en syst...

Av inger Nilsson - 18 oktober 2021 11:47

Mycket är att tänka på till hösten, plocka in en massa prylar jag alltid ställer uti trädgården- Jag har också klippt buskar , rensat och tagit bort en massa visset. Jag har haft tre gulliga katter sen dom föddes, Vanilj, Lakrits och Saffran i fjor...

Av inger Nilsson - 19 september 2021 15:21

Den 4 september fiskar vi kräftor. Det får killarna ordna. Först träffas vi vid sjöstugan och bryggan och grillar lite gott. Det var kyligt på kvällen så jag klädde på mig mycket kläder. Per och Björn vittjar burarna två gånger på natten. Det blev in...

Av inger Nilsson - 25 augusti 2021 12:47

Idag fyller min son Björn 67 år och mitt barnbarn 33 år. De blev hundra år ihop. Vi hade kalas hos Björn i lördags på hans veranda. Ingela hade hittat på lite kul med några små presenter. Hon grattade från kungen och Silvia. Björn hade lagat maten . ...

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards