Direktlänk till inlägg 23 februari 2015

Flera härliga minnen från Kreta

Av inger Nilsson - 23 februari 2015 13:49

När tvillingsyrran och jag hyrde mopeder gjorde vi många åkturer på Kreta. En gång kom vi upp till en bergsby som hette Oros. Vi kom rätt in på en liten gård där det stod en kvinna och tvättade i en gryta. Vi pratade lite med varann, jag kan lite grekiska. När vi varit där ett tag kom hon ut med en korg ägg. Jag sa,vi har ganska långt att köra så jag var rädd att äggen skulle gå sönder. Då gick hon in och kokade äggen och bjöd oss . Vi  fick bröd och vin till. Sån otrolig gästfrihet . Hon hette Thalia. Så enkelt hon levde i sitt lilla stenhus. Detta glömmer jag inte och jag har alltid kameran med mig så det blir ofta att jag tittar i mina album..

Ett annat minne var när vi kom till ett bröllop. Det var jag, min syster och hennes man som skulle åka till en taverna och äta. Vi hade åkt flera gånger med Elefterios taxi. Han undrade om vi ville åka till ett grekiskt bröllop. Det tyckte vi var kul. Vi kom till dansen och maten. De bjöd in oss. Min systers man fick dansa med bruden. Det var en trevlig och fin kväll med mycket dansande och god mat. Jag tror inte att  svenskarna skulle vara så gästfria. Det var verkligen en upplevelse.

Vi har också fotvandrat i den lilla ravinen som heter Embros. Tänk att få uppleva så mycket olika blommor och dofter av kryddor. På bergskanterna hängde små cyklamen och på marken växte vilda tulpaner och orkideer. Vi gick över porlande bäckar där man kunde dricka det klara vattnet. Det är otroligt att där finns så många naturtyper.

Vi har också besökt alla berömda platser och kyrkor och andra sevärdheter på Kreta. Tänk alla ljud och djurläten som är förknippade med semestrar  fågelkvitter. tuppars galande och förstås cikadorna.

I staden Rethymnon är badstranden nästan en mil lång. Oförglömliga är alla soliga bad med ett behagligt vatten. Blir man hungrig är det bara att gå några steg till tavernan, dricka en kall öl och förstås äta deras goda Mousaka.

Kram från Bloggtanten 81 år

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av inger Nilsson - 13 december 2021 15:06

Det är grått och disigt och nollgrader- I december har det också varit en mycket kall period med minus 15 grader.Jag har julpntat lite med ljusstakar, tomtar och dukar m.m. Jag bakar kokostoppar. Jag ska ge mina barn och barnbarn-i varsin påse . Jag ...

Av inger Nilsson - 17 november 2021 15:51

Nu är det verkligen gråa och mörka dagar. Klockan är 16.00 och det är svart ute. Det duggregnar så det har bara blivit vedhämtning och fika hos min tvillingsyster. Vi ses och hörs varje dag. I dessa pandemitider är det verkligen roligt att ha en syst...

Av inger Nilsson - 18 oktober 2021 11:47

Mycket är att tänka på till hösten, plocka in en massa prylar jag alltid ställer uti trädgården- Jag har också klippt buskar , rensat och tagit bort en massa visset. Jag har haft tre gulliga katter sen dom föddes, Vanilj, Lakrits och Saffran i fjor...

Av inger Nilsson - 19 september 2021 15:21

Den 4 september fiskar vi kräftor. Det får killarna ordna. Först träffas vi vid sjöstugan och bryggan och grillar lite gott. Det var kyligt på kvällen så jag klädde på mig mycket kläder. Per och Björn vittjar burarna två gånger på natten. Det blev in...

Av inger Nilsson - 25 augusti 2021 12:47

Idag fyller min son Björn 67 år och mitt barnbarn 33 år. De blev hundra år ihop. Vi hade kalas hos Björn i lördags på hans veranda. Ingela hade hittat på lite kul med några små presenter. Hon grattade från kungen och Silvia. Björn hade lagat maten . ...

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards