Alla inlägg den 23 juli 2014

Av inger Nilsson - 23 juli 2014 19:36

Lite väl varmt har det varit de senaste dagarna +32 grader. Jag mår inte särskilt bra i värmen. Det är tur att jag har en så härlig sjö att gå och bada i. I vattnet är det +25 grader så det är bara att gå upp och ner hela tiden. Här har vi inte fått en regndroppe på snart tre veckor. För att hålla blommor och buskar vid liv så måste jag vattna varje dag.

Jag har plockat av mina svarta vinbär och gjort gele och lagt in saltgurka. Jag minns att när jag växte upp konserverade mamma och mormor svamp, frukt, bär och grönsaker. I en stor gryta satte vi ner konservburkarna. Vattnet i grytan måste upp till kokpunkten. Det var glasburkar med lock. Mellan lock och burk sattes en gummiring för att täta. Ovanpå sattes en bygel som gick ner till burken. Innan konserveringen kokade man det som skulle läggas i burkarna. Burkarna måste vara alldeles rena. Det var ett rejält arbete. Om man fuskade så möglade allt. Idag är det lättare. Tack och lov för frysen. Heta hälsningar från bloggtanten Inger

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards