Alla inlägg den 4 april 2014

Av inger Nilsson - 4 april 2014 10:48

HÄRLIGT! Solen skiner, kall natt minus 5 grader. På dagen ska det bli 10 grader varmt. Trädgårdsjobb för fullt och plantering av fröer. Jag har satt spenat och rädisor bl. a. Jag tänkte jag måste göra en titt i garderoberna om jag hade lite vårkläder att ta fram. Jag får väl köpa lite nytt.

Då kom jag att  tänka på lite kläder från förr.

Vår mamma sydde alla kläder åt min tvillingsyster och mig från det vi var små till vi var i tonåren. Mamma berättade när vi var i fyraårsåldern kom det mönsternyheter. Det var på overaller. Hon sydde dem till oss plus hättor. Så när mamma var ute och gick med oss fick hon många kommentarer om hur fina vi var. När newlooken kom då var vi femton år 1949. Då sydde hon åt oss gula klänninga i tyg som kallades beckebölja. Det var ett bubbligt tyg. Klänningen gick till vaden. Vi fick vita sandaletter till som snördes upp tll vaden med remmar. Oj, vad vi tyckte vi var fina. Vi gick på midsommardans till Jeriko. Det fanns flera dansbanor en bit ifrån där vi bodde i Snättringe. Där kunde alla åldrar roa sig  från fem år upp till åttio år. Det är synd att sådana ställen är borta idag. Det har ju blivit en sådan åldersfixering. Man undrar varför, alla blir ju gamla och skröpliga en gång. Hur kan vi ändra på synen över detta. I småskola hadde syrran och jag förkläde varje dag. Under klänningen hade vi livstycken med strumpeband och -strumpor. Tack och lov att det nästan hade försvunnit när man själv blev mamma på 50-talet. Fortsätter att skriva

om 40-tals och 50-tals käder i min nästa blogg. Kramar från bloggtanten. DU ÄR INTE ÄLDRE ÄN DU KÄNNER DIG 

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards