Alla inlägg den 13 mars 2013

Av inger Nilsson - 13 mars 2013 14:10

Det är ganska kallt. Men solen har varit framme många dagar i rad. Min tvillingsyster och jag har gjort promenader på sjön. Då gassar solen härligt. Det kan gärna få bli varmare så snön smälter. Här har jag drivor av snö som ska bort. Förra året var det plus tio grader och jag höll på att klyva ved. Det har jag inte kunnat på hela den här vintern. Den 14 mars förra året kom tranan hit och jag hörde  duvans läte. Få se när det blir i år. Jag har en duktig son som håller på att reparera ett rum åt mig. Det blir jättefint och det är kul att få se något nytt. Det för lite med sig både nytänkande och städning. Jag håller ju på att anlägga en ny liten  trädgård. Jag vill att det ska bli en sinnenas trädgård. Jag pulsade i snön och tittade på de buskar som jag planterade i höstas. De har alla fått knoppar. Jag köpte dom för en billig penning på Plantagen när dom hade utförsäljning. Då ska man passa på tycker jag. Nu kommer en av mina katter tassande och jamande. Han vill att jag ska ta en stödknopp tillsammans med honom. Så får det bli. Hej från den bloggande tanten. 

Av inger Nilsson - 13 mars 2013 13:01

 Regeringen ville att alla barn skulle börja läsa engelska redan första året i skolan -92. I Gnestaskolorna hade vi då jobbat med engelskan från åk.1 i tio år. Jag var då helt övertygad om att vad vi gjorde var rätt och när det då erkändes fylldes man av glädje. När jag började engelskundervisningen i min etta -82 visade det sig att barnen kunde många ord på engelska. Vi byggde på ordförrådet med sånger, engelska ramsor som  vi dramatiserade. Barnen fick rita och skriva lätta engelska ord.Vi fick också köpa in olika läromedel bl.a små enkla böcker. Att tidigarelägga engelskan gjorde att man inte behövde forcera inlärningen. Barn som behövde mycket träning kunde verkligen få detta. Klassen tyckte det var jätteroligt när vi jobbade med engelskan. Att ha renodlade engelsk lektioner var verkligen ingen bra ide. Jag tog ofta tillfället i flykten. När vi pratade om t.ex en häst så tog vi upp det engelska ordet också. I ettan jobbade jag småstunder med engelskan. I tvåan och trean utökade vi lektionstiden.Engelskan ska vara ett roligt ämne och att man har tid att leka in det.Det var en slump att Gnesta började att ha engelska i hela lågstadiet. Lärarna var mycket missnöjda med att undervisa i engelska vart tredje år, i åk.3 De ville skjuta upp starten till åk.4 De skrev till skolstyrelsen i ärendet. Skolstyrelsen kunde inte finna några skäl att skjuta upp engelskstarten. Så kom tanken upp, tänk om vi skulle börja i åk.1 Jag tyckte det var jätteroligt att det blev så. Det var inte en lätt början. Flera lärare knorrade stort. Skälen var att dom inte hade tillräcklig utbildning ,sa dom. Vi fick utbildning och läromedel. Jag sa, det kan väl inte vara svårare att säga "dog" i ettan än i trean. Att börja med engelskan i ettan var en av de roligaste och bästa händelser under min lärartid. BÖRJA TIDIGT MED ATT LÄRA OLIKA SRÅK.

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards