Direktlänk till inlägg 5 maj 2012

Forts. hemmafru

Av inger Nilsson - 5 maj 2012 17:25

Att vara hemmafru på 50-talet var ganska vanligt.  Hela familjen fick lov att klara  sig på en lön. Det gick men man kunde inte köpa allt man ville ha. Hushållspengarna var 125 kr. i veckan. När pengarna tagit slut fick man låna några kronor så man kunde köpa mjölk. Det var mamma man fick låna av. Kläder till barnen köpte man oftast på postorder.Till jul ville ju alla ha något nytt. Jag minns hur härligt det var att sätta på sig en ny kjol och blus.Den känslan har man ju inte idag när man kan köpa lite när man vill. 1955 köpte jag en klocka på avbetalning.Jag betalade sju kronor kontant och resten på  avbetalning  tio kronor i månaden. Vi var dom första som hade TV i hyreshuset. På kvällarna kom grannarna till oss och tittade och fikade. Vi turades om att baka. Det var ju bara svartvit TV. Program var det bara några kvällar i veckan. Barnprogrammen var ju väldigt populära bl. a. Andy Pandy. Det som var jobbigast med TV-kvällarna var att nästan alla rökte. I rummet låg det en tät rökridå. Jag rökte inte och har aldrig gjort det. Jag var hemma i nästan tio år och tog hand om tre barn, man och allt hushållsarbete. Som jag berättade om i en annan blogg så hoppade jag av på tredje året i realskolan. Det skulle visa sig inte vara så bra när jag bestämde mitt senare yrkesval att bli lågstadielärare. Om detta berättar jag senare.

Den som visslar på väg till arbetet och kan ha en ton kvar på vägen hem har ett bra arbete. Elisabeth

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av inger Nilsson - 13 december 2021 15:06

Det är grått och disigt och nollgrader- I december har det också varit en mycket kall period med minus 15 grader.Jag har julpntat lite med ljusstakar, tomtar och dukar m.m. Jag bakar kokostoppar. Jag ska ge mina barn och barnbarn-i varsin påse . Jag ...

Av inger Nilsson - 17 november 2021 15:51

Nu är det verkligen gråa och mörka dagar. Klockan är 16.00 och det är svart ute. Det duggregnar så det har bara blivit vedhämtning och fika hos min tvillingsyster. Vi ses och hörs varje dag. I dessa pandemitider är det verkligen roligt att ha en syst...

Av inger Nilsson - 18 oktober 2021 11:47

Mycket är att tänka på till hösten, plocka in en massa prylar jag alltid ställer uti trädgården- Jag har också klippt buskar , rensat och tagit bort en massa visset. Jag har haft tre gulliga katter sen dom föddes, Vanilj, Lakrits och Saffran i fjor...

Av inger Nilsson - 19 september 2021 15:21

Den 4 september fiskar vi kräftor. Det får killarna ordna. Först träffas vi vid sjöstugan och bryggan och grillar lite gott. Det var kyligt på kvällen så jag klädde på mig mycket kläder. Per och Björn vittjar burarna två gånger på natten. Det blev in...

Av inger Nilsson - 25 augusti 2021 12:47

Idag fyller min son Björn 67 år och mitt barnbarn 33 år. De blev hundra år ihop. Vi hade kalas hos Björn i lördags på hans veranda. Ingela hade hittat på lite kul med några små presenter. Hon grattade från kungen och Silvia. Björn hade lagat maten . ...

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards