Direktlänk till inlägg 3 oktober 2020

Vi åker vidare för att titta på fler ställen där min tvillingsyster och jag bott

Av inger Nilsson - 3 oktober 2020 13:56

När vi hade gått ut småskolan och började i tredje klass så flyttade vi med mamma och pappa till ett hus som låg vid Sjövägen nära Långsjön. Huset finns inte kvar idag. Maria och Carro ville ändå åka dit för att filma platsen. De ska ha stort tack för att de filmade och att vi fick åka tillbaka till platserna. Det var jätteroligt- Vi hade tre kilometer till skolam. Vi cyklade mest och gick. Var det dåligt väder fick vi åka buss. Vi fick en mycket snäll fröken. Hon hette Naany Sjöberg. Jag minns inte att hon någonsin blev arg. Det fanns ett tvillingpar till i klassen, två killar. De hade väldigt svårt för att lära sig läsa. Fröken tog de lugnt och försökte hjälpa alla. Hade det varit idag hade man nog konstaterat dyslexi men det var inte uppfunnet då. De som hade det svårt behövde inte läsa högt. Alla fick uppmuntran och stjärnor i sina böcker. Det var inte så vanligt då när bara de "duktiga" fick. Vi fick sy och sticka mycket och rita och måla mycket. Jag tror det gjorde att alla var glada för skolan. Luncherna bestod av olika soppor. Två soppor tyckte jag var äckliga. Det var korngrynssoppa med citronskal och chokladsoppa där skinnet stelnat uppepå. Vi bodde i det röda huset i tre år.Den tiden minns jag som trevlig.

Ny till några speciella minnen från skolan och hemifrån. I klassen fanns några buspojkar. Vi skrev ju i våra böcker med en bläckpenna med ett vasst stift som vi doppade i ett bläckhorn. En av killarna kastade iväg bläckpennan så den träffade en flicka i huvudet. Blodet sprutade. Fröken fick plåstra om och trösta- Jag minns inte någonsin att fröken var arg. Antagligen fick killen lite skäll. En dag drack han ur bläcket också. Han hade nog några bokstäver men det var inte känt då. På rasterna lekte både tjejer och killar tillsammans. Vi spelade brännboll och hade snöbollskrig hej vilt. Alla var med alla och jag minns inga olyckor.

Jag minns att i huset exploderade ett fotogenkök i källaren så det blev en kraftig smäll och syrran och jag blev så rädda. Mamma försökte hålla lite värme i källaren så att inte potatis och morötter skulle frysa.

Mamma berättade att när jag var sjuk och hade feber hämtade jag en knapp i syskrinet och satte mig där att kissa. Jag gick i sömnen och hade mardrömmar som liten.

Nu till ett suspekt minne. Pappa hade en kompis Erik som körde bussen. Både pappa och han tyckte om att ta sig ett glas. En dag stannade bussen och Erik hoppade ur. Bussen var full av passagerare. In kom han och fick ett glas brännvin och körde sen vidare. Annorlunda tider var det. Kul att kunna skriva ner olika minnen.

Försök att ha det lite trevligt under hösten, Håll ut! kram från bloggtanten Inger 86 år.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av inger Nilsson - 13 december 2021 15:06

Det är grått och disigt och nollgrader- I december har det också varit en mycket kall period med minus 15 grader.Jag har julpntat lite med ljusstakar, tomtar och dukar m.m. Jag bakar kokostoppar. Jag ska ge mina barn och barnbarn-i varsin påse . Jag ...

Av inger Nilsson - 17 november 2021 15:51

Nu är det verkligen gråa och mörka dagar. Klockan är 16.00 och det är svart ute. Det duggregnar så det har bara blivit vedhämtning och fika hos min tvillingsyster. Vi ses och hörs varje dag. I dessa pandemitider är det verkligen roligt att ha en syst...

Av inger Nilsson - 18 oktober 2021 11:47

Mycket är att tänka på till hösten, plocka in en massa prylar jag alltid ställer uti trädgården- Jag har också klippt buskar , rensat och tagit bort en massa visset. Jag har haft tre gulliga katter sen dom föddes, Vanilj, Lakrits och Saffran i fjor...

Av inger Nilsson - 19 september 2021 15:21

Den 4 september fiskar vi kräftor. Det får killarna ordna. Först träffas vi vid sjöstugan och bryggan och grillar lite gott. Det var kyligt på kvällen så jag klädde på mig mycket kläder. Per och Björn vittjar burarna två gånger på natten. Det blev in...

Av inger Nilsson - 25 augusti 2021 12:47

Idag fyller min son Björn 67 år och mitt barnbarn 33 år. De blev hundra år ihop. Vi hade kalas hos Björn i lördags på hans veranda. Ingela hade hittat på lite kul med några små presenter. Hon grattade från kungen och Silvia. Björn hade lagat maten . ...

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards