Alla inlägg den 28 december 2018

Av inger Nilsson - 28 december 2018 16:59

 

Av inger Nilsson - 28 december 2018 15:36

De har varit en fin och rolig jul. Alla barn och barnbarn och några respektive var med. Vi blev sexton stycken. På uppsittarkvällen var Björn och barnbarnen Malin och Wictor med Andre och Kim hos mig. Vi spelade Bingo.

På julafton samlades vi kl. två hos Elisabeth, Per och Linus. Elisabeth hade fyllt år så vi firade henne med presenter. Hon önskade sig fina pennor. Vi blev bjudna på gott kaffe och goda kolapajer som mitt barnbarn Mikaela hade gjort, jättegoda. Sedan skingrades skaran . Alla gick hem för att laga något gott till knytisen på kvällen och titta på Kalle Anka. Jag gjorde en stor omelett i ugnen och lagade en svampstuvning till.

Klockan fyra samlades vi alla utanför hos Ingela och Anton. Det är Ingela som alla år har ordnat det vi kallar för Julbockspromenaden. Ingela började med detta när hennes son Anton var ett år. Nu har han fyllt trettio år. Vi tackar Ingela för allt roligt hon har gjort under alla år. Den traditionen går inte att bryta. Den innehåller både lite eftertanke och kul aktiviteter. Barnbarnen hade lagt ut den stora granrisstjärnan. Vi sätter ut marschaller och tänder. Det bli mycket vackert och stämningsfullt. Vi tänker på nära och kära som inte finns bland oss. Vi står i en ring och sjunger julsånger. Ingela bjuder på varm glögg och pepparkakor ute vid trädgårdsbordet. Sedan några kul tävlingar. Vi fick leta nötter i mörkret. Det var inte så lätt men en del hittades. Sedan fick alla en grön seg groda att suga på. Vi skulle sen se vem som spottade längst. Till sist skulle vi kasta polkagriskäppar i ett träd. Vi fick fem var. Mikaela mitt barnbarn och jag fick fyra träff var och pris. Julbocken var gömd i skogen så nu fick vi ut och leta. Där vi hittade julbocken fanns paket till alla barnen= ungdomarna som nu är mellan sexton och trettio år. De tackar julbocken för presenterna och sen vänder vi hemåt för att hämta den goda maten till knytisen. Middagen börjar kl. sju. Oh, så mycket god mat det blev, både vegetariska rätter och traditionella.Tomte och julklappsutdelning till alla blev det förstås. Jag kan inte önska mig en mysigare julafton. Det är en glädje att få ha alla barn och barnbarn omkring sig.

På juldagen bjuder jag alla på brunch kl. halv elva. Det är roligt och alla uppskattar detta att få komma och ta för sig. Bloggtanten Inger önskar alla en god fortsättning och Ett Gott Nytt År.

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2018 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards